There might be a translation button on the right, depending on what kind of device you are on
Det var en gång två bröder som bodde i en stuga i skogen. Där gick de dagarna i ända och ollade sina gamla bilar.
Just de här bröderna bodde i var sin skog, i var sin stuga, med var sin familj och var väl som folk är mest, fast lite smutsigare under naglarna. Och det där med att fila på gamla manicker blev det väl inte heller så mycket med eftersom jobb och familj oftast, och helt korrekt, prioriterades.
Därför nappade Storebror direkt när Lillebror föreslog att han skulle hjälpa till att få en av Storebrors Amazoner genom besiktning. Lite draghjälp är alltid välkommet i vardagsstressen. Hur kulle man annars få saker gjorda?
Vi kommer att redovisa projektet här.
–Vad krävs för att slå igång en bil som har stått länge och är i lagom inslitet skick, hur lång tid tar det, och vad kostar det? Om du har funderat på att "skaffa en veteranbil att gå och putsa på", men inte har råd med en som är i toppskick så kan du kanske få en del uppslag här. Häng med i våra garage.
Vill man kurera en stressad kropp så finns inget bättre än att skruva Amazon.
Vagnen i fråga hade inte startats på tio–femton år. Storebror hade vänligheten att knacka på fälgarna så att bromsarna släppte taget. En rullande bil är en gladare bil. Vi vinschade upp den dammiga mojängen på en trailer och satte av hemåt. På hemvägen tittade vi ofta i backspegeln. Det glada ansiktet på en Amazon livar upp de mest frusna hjärtan!
Väl hemma kollades oljan. Man börjar alltid så. Kolla att det finns smörja i rovan. Sedan kommer soppan. Moderna drivmedel ledsnar med tiden, så det är sällan idé att ens försöka starta på det som finns i tanken. Därför kapades gummislangen mellan bensinröret och bensinpumpen som sitter på motorn. Ett billigt bensinfilter trycktes dit för att hindra eventuella partiklar från tanken att täppa till bensinpump och förgasare. Detta spar mycket gråt och tandagnisslan. Sedan togs bensinslangen bort från förgasaren och stoppades ned i en tom plastflaska.
Därefter satte vi i bilen ett friskt batteri samt tog av luftrenaren. En snapsstor skvätt bensin rakt ned i förgasaren strax innan första startförsöket. Bilen startade nästan, men lät som om den försökte motverka sig själv. Tändningen satt fel, och tians fast nyckel hämtades i verkstan. Fördelaren vreds något åt vänster, sedan ville bilen gå för egen maskin, i varje fall så länge snapsarna räckte.
När motorn var något uppvärmd kunde den gå på sin egen gamla bensin från tanken, och den gick bättre och bättre. Storebror påminde om att kolla om kylmedium (vatten och glykol) fanns i kylaren, så jag antar att han inte är helt tappad. Trots allt.
Kolla! Ett "barnfind"!
Dessa fynd är väldigt populära just nu och betingar ibland ett högre värde än de renoverade bilarna.
–Så om någon hostar upp tretti' lök innan helgen…
Den som äger en biltrailer har väldigt lätt att få vänner.
"Det är bäst att vi ställer den så att grannarna inte ser så mycket av den" sa Lillebror. Det är kanske inte alla som ser potentialen i denna juvel.
Det viktigaste i det här läget är att skruva av backspeglarna som ser ut som elefantöron av svart plast. Man ska ju börja någonstans.
Den lever! Motorn går igen efter… 12 år ungefär.
Det är i runda slängar en livstid räknat i moderna bil-år.
En ny vakuumslang mellan förgasare och tändförställningen klipps till och monteras.
Stilstudie. Förfall kan ju också vara vackert, på sitt sätt…
Slangarna till värmepaketet verkar vara lite torra
Kabeln till motorvärmaren ser nästan ut som om den har smält.
När bilen senast brukades byttes tändspolen ut. Den nya sattes fast med buntband "bara så länge att man kunde testa om det var tändspolen som var felet". Detta bekräftar det gamla ordspråket att "det finns inget som är så permanent som en tillfällig lösning".
Kolla! En subwoofer!
1. Kolla om motorn går runt. Dra i motorns kylfläkt (inte om den är gjord av plast) så att motorn roterar.
2. Kolla om det finns olja i motorn. (Byt den innan startförsök om den ser för jävlig ut)
3. Koppla bort fordonets bensintank omedelbart och led istället fram färsk bensin.
4. Snapsa förgasaren på egen risk. Ha brandsläckare tillgänglig.
5. Använd ditt bästa bilbatteri, annars slutar det ändå med att du måste hämta det.
6. Fuska inte med skyddsutrustning i de fall de kan behövas.
Nu spann Amazonen som en katt och humöret hos mekanikern var på topp. Nästa utmaning var att kopplingspedalen gick rakt i botten utan minsta friktion. Amazoner hade hydraulisk koppling fram till 1968-69 så här saknades det hydraulolja. Oljan i dessa system är samma som till bromsen, så vi tog fram en flaska bromsolja. Sedan kom det roliga: Skruva bort kopplingens slavcylinder på plats utomhus. Bultarna satt som berget. Ena handens tumme höll in halvtumsnyckelns huvud på bultskallen medan den andra pumpade upp en domkraft direkt på nyckelns skaft. Reslutatet blev en tryckande kraft som ingen bult i världen kan motstå. Succén var ett faktum. Snart låg hela hydrauliken på arbetsbänken. Slavcylindern läckte när tryck pumpades upp, så den togs isär. Tyvärr finns inga bilder på detta, men det går till som följer:
1. En låstråd av fjäderstål tas bort.
2. Kolven kommer ut, och bakom den finns en fjäder.
3. Kolven har en tätning av gummi. När den är bytt och rengjord är kolven klar att sättas tillbaka förutsatt att den inte är skadad.
4. Cylindern honas ur med ett speciellt verktyg satt i en borrmaskin. Är cylindern rengjord och befinns vara i okej skick monteras delarna ihop igen, glöm inte fjädern och låstråden.
5. Montering, påfyllning av hydraulvätska (bromsolja i många fall) och luftning av systemet.
Detta är inte raketforskning, och bara klurigt första gången. Snart är det bara en meditativ och trevlig sysselsättning.
Renoveringskit till slavcylindern, hydraulisk till Volvo Amazon 1967 köptes här:
http://motoroldies.se/Shop/index.php?menuitem=200&artikel=273169&Visa=Visa
Nu kunde bilen (som nyss var ett livlöst vrak) förflytta sig själv, och en varm känsla uppstod på insidan av en glad mekaniker. In i verkstan körde en röd Volvo som nu verkade vara på väg någonstans. Nedlagd tid så här långt var endast 4,5 timmar, dvs. en förmiddag. Att väcka en Amazon är något av det mest tillfredställande en människa kan göra.
Nyvaken röd sextiosjua möter för ett ögonblick en sextiofemma sport byggd för skogen. Bägge bilarna, liksom även en tredje från 1969, räddades av bröderna undan en säker död inom folkrace. |
Underbart!
SvaraRaderaLycka till med fortsättning - kommer att följa er inspirerande och roliga berättelse om återupplivandet av en svensk stolthet!!
Mvh // Per
Tack anonyma Per! I nästa veckas "Fredagsbilen" byter vi en bromsslang och skapar några bromsrör. Minst.
SvaraRaderaLycka till, jag följer! 👍🏼😃
SvaraRaderaDet här var spännande! Tittar in igen nästa fredag. :o)
SvaraRaderamvh
Johan
Härligt!
SvaraRaderaBra bloggstart, men sen då...? 😳
SvaraRaderaDu har nog följt en direktlänk. Kolla här för senaste inlägg: http://fredagsbilen.blogspot.se
RaderaJavisst, så slarvigt av mig!
RaderaTack för tips, nu fick jag ju en massa mer att läsa och kommentera framöver... 😁