fredag 7 november 2014

Mektips polering

Gamla jeans är ganska värdelösa som polertrasor, eller trasor i största allmänhet. Framförallt eftersom de har sömmar överallt. Ett trix som jag lärde mig mer eller mindre av en händelse  är hur man slipar runda saker jättelätt. (jag skulle slipa rören till ett element i badrummet i en lägenhet där jag bodde, och hittade inget slippapper, bara en rulle smärgelband, från någon slags maskin). Häng med när jag polerar bort gummirester och ärg från insugsrören på en gammal Honda.


Klipp ut en lång söm från jeansen. En så'n här är otroligt slitstark, och som en liten bonus får du fin-fina trasor över när du har tagit bort sömen.



Lägg sömen över det som ska poleras och dra fram och tillbaka. Busenkelt, och plötsligt blev det bökigt att polera den sida av delen som är lätt att komma åt.



Blankt och fint även på den sida som man bara kan se med en fickspegel, eller en mobilkamera.

Så spara dina gamla jeans och kolla efter en rulle smärgelband nästa gång du är på en bilmarknad. Det är superbra att ha till de där "svårt att komma åt -ställena".

Trevlig helg.

1 kommentar:

  1. Bra ticks! Jag minns en brorsa som gick omkring med en mojäng i jeansfickan i veckor i sträck, bara för att mjukpolera den snygg. Som bonus luktade den nog även lite snopp efteråt. / Mvh. Lillebror

    SvaraRadera