fredag 28 november 2014

Ful-fakturering

Jag avskyr trängsel.
Därför flyttade jag hem; tillbaka ut i skogen, efter fullgjord utbildning, trots att jag hade alla förutsättningar att få ett bra och välbetalt jobb i staden. Det var helt enkelt för mycket folk överallt, och ingenstans fick man vara i fred.
Därför är det lite extra irriterande när man får fakturor avseende trängselskatt. Det är ungefär som om det är en ynnest att få trängas. "Ska du hit och trängas med oss så får du betala för det".
De senaste gångerna som jag har varit i kungliga huvudsaken har jag tagit tåg eller buss dit, bara för att slippa trängas, med bilen i alla fall.

Nu landade det nyligen en faktura från Transportstyrelsen i postlådan. Åtta passager i Göteborg, till en summa av 74 riksdaler. Av någon outgrundlig anledning verkar det som om jag har fått rabatt och slutsumman blir 21 spänn.
Det lustiga i sammanhanget är att bilen, vilkens registreringsnummer står på fakturan, inte har varit i bruk under de senaste tio åren. Den bilen har inte använts sedan min sambo trampade foten igenom golvet på den. –och jodå; den står fortfarande kvar bakom skjulet.

Tjugoen spänn sa jag till min sambo. Det sitter jag inte i telefonkö för. Å andra sidan så står det på fakturan:
"För att undvika en tilläggsavgift på 500 kronor ska betalningen finnas bokförd på Transportstyrelsens konto för trängselskatt senast 2014-12-01." och "Även om du anser att beslutet är felaktigt är du skyldig att betala in skatten i tid. Din begäran om omprövning av beslutet ska senast 2014-12-15 komma in till Skatteverket, Trängselskattesektionen, 701 87 Örebro."
WOW! Vilken affärsidé! De skickar ut en faktura som måste betalas, annars tillkommer fler avgifter, även om fakturan i fråga är felaktig. För att återkräva summan (en struntsumma naturligtvis, som ingen tycker att det är värt att bråka om) måste man skriva ett överklagande som ska skickas in via traditionell snigelpost.

Vem som helst som gör så här hamnar i fängelse. Förutom om man är ett statligt verk alltså.

–Kosta vad det kosta vill: Jag ska ha tillbaka mina tjugoen spänn!

Först betalar jag summan, för jag tvivlar inte en sekund på att Transportstyrelsen kommer att fakturera mig en femhundring i exakt samma ögonblick som fakturan förfaller.

Första gången som jag ringer till Transportstyrelsens kundtjänst så har de stängt redan kl. 12.00 eftersom det är dag före röd dag.

Nästa gång som jag ringer tar det bara 4 miuter i kö för att komma fram till Transportstyrelen och tala med en riktigt trevlig kvinna som hänvisar mig till Skatteverket och ger mig ett telefonummer. Hos Skatteverket är det ännu kortare telefonkö och allt går jättesmidigt. De har direkt tillgång till bilderna på gällande registreringsnummer och kan se att det är en utländsk bil med snarlik skylt som har blivit registrerad. jag passar på att fråga lite mer och får veta att de i stort sett bara kan se registreringsskylten för att inte göra intrång i den personliga intregiteten (Det har tydligen hänt att svartsjuka äkta hälfter har ringt för att snoka i om den andra äkta hälften har haft sällskap i bilen som blivit fotograferad av "Trängselskattekameran").
Avläsningen av nummerskyltar går automatiskt, men i fall som mitt, där fel uppstått, så kan en spärr läggas in som gör att gällande registreringsnummer kommer att kontrolleras manuellt innan nästa faktura skickas ut, så det var ju ändå bra att jag besvärade mig och ringde. Då slipper jag kanske detta i fortsättningen och har blivit lite klokare på kuppen.
–Så om detta händer dig: Slå en signal till Transportstyrelsen och be dem att plocka fram bilden och kolla om det verkligen är ditt fordon som är ute på vift.

Nu är mina 21 spänn insatta på mitt konto och jag har fått två brev av Skatteverket. Ett mycket formellt som förklarade händelseförloppet och som bekräftade att mitt överklagande blivit godkänt, och ett brev som berättade att mina pengar har blivit insatta på mitt konto igen. Oj så många personer som jag har satt i arbete för att få tillbaka mina tjugoen spänn. Man får ju nästan lite dåligt samvete…



Inget mer drällande i Göteborg för din del, du har utegångsförbud olydiga bil!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar