fredag 30 maj 2014

Fördömda vättar

Nya däck, slangar och fälgband hade inhandlats till Hondan. "Jag hjälper dig att lägga om däcken och balansera" sa en kompis. 
–Schysst! 
Jag la ut hjulen och de nya däcken i bilen, men slangarna och fälgbanden fanns inte att finna någonstans. Jag och familjen letade i timmar, i hela huset, i garaget och i bilen. 
–Ingenting.
I ren panik ringade jag till den lokala mc-verkstaden. Hade de eventuellt nya slangar på lager? –Jodå, och det som de inte hade på lager kunde de få till dagen efter. Jobbet med att lägga om däcken kunde de göra ytterligare en dag senare. Inget att fundera på alltså. Jag körde ner hjulen på en ganska lång lunchpaus. Jag brydde mig inte ens om att fråga om vad det skulle kunna tänkas kosta, och det var kanske tur det, för i så fall hade jag fortfarande inte haft några nya däck på min hoj. Nio… Nio hundra spänn för att lägga om och balansera två hjul! Inklusive slangar och fälgband hamnade notan på 1.298 riksdaler. Addera de 2.550 kronor som jag betalade för däcken, de försvunna slangarna och fälgbanden och totalsumman börjar svida i plånboken. Dessutom försvann det en distans ur ena fälgen, som jag inte hade märkt satt kvar, så det är tur att jag har en extra Honda 750 i källaren som jag kunde låna delar ifrån.

Nåväl. Nu kan jag i alla fall komma ut och åka till helgen. Det ska bli kul.

De försvunna slangarna och fälgbanden återfanns i ungefär samma sekund som jag tryckte på den gröna "godkänna-knappen" på kreditkortsläsaren i mc-verkstaden. De låg i källaren, i en påse med gamla ljuskontakter till huset. Den enda förklaringen till att de hamnat där är väl att jag har råkat förarga hustomtarna.




Allt sitter ihop igen och jag passade på att göra rent där man annars inte kommer åt om inte hjulen tas bort. Till och med kejdan är rengjord. Känns bra.


När jag valde däck så sökte jag på nätet efter bilder på motorcyklar med dessa däck. Här kan ni se hur en Honda CB 750 Four K2 ser ut med ett Avon Speedmaster fram och ett Dunlop K70 bak.


När man väljer däck till sin klassiska hoj så finns det inte så mycket att välja mellan om man inte vänder sig till specialister. Jag tycker att Dunlop-däcket har lite för grovt mönster. Det ser lite som ett offroad-däck, speciellt när man jämför med framdäcket, men man vänjer sig kanske.



Inte ens om man försöker att få bilden att se gammal ut blir det bättre. Nåväl, däcken ska väl säkert bytas om femton år igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar