fredag 10 januari 2014

Städ-fynd

Under julhelgen har jag städat i ett förrådsrum. Märkligt så mycket skit som man sparar med tanken att man ska sortera det "en annan gång". Nåväl. Nu har det blivit "en annan gång" och jag återser gamla skatter med nya ögon. Bland annat Bilkatalogen från 1991. 
–Jätteroligt!
Jaha, kan jag höra er tänka: Och vad fanns det som var roligt 1991 då? 
–Inte mycket kan jag meddela, men med den skillnaden att idag har jag råd med allihopa! Eller, tja, det vill säga: De som finns kvar alltså, för 1991 var visst ganska länge sedan, men idag kan jag köpa nästan vilken bil som helst i katalogen, till och med en eller annan Ferrari, om man nu skulle vara lagd åt det hållet. Självklart skulle ett banklån krävas, men den är inom räckhåll.

Sen är katalogen strösslad med varumärken som det lyckligtvis var länge sedan som man hörde talas om. Till exempel stylingfirmor som Brabus, Gemballa  och Irmscher. Företag vars målgrupp måste ha varit blinda.

Vidare står det att inga testbetyg finns för märket Hyundai eftersom ingen bil ännu provkörts… 





Corvettens värde har sjunkit med 300.000 kronor sedan den var ny.


Ferrari Mondial kostade ny: 720.000.- Det verkar som om Ferrari har bäst andrahandsvärde av alla mina exempel.


359.900 riksdaler fick man hosta upp 1991 för att färdas ståndsmässigt, om än med den lilla motorn…


Thunderbird: Ingen prisuppgift. 



944 S2 Cabrio kostade 441.600 spänn under yuppieperiodens sista glansdagar. Marknadsrecession syntes vid horisonten, och jag skulle själv bli arbetslös under året.


När Nissan Skyline kom ut ett par år tidigare reagerade jag positivt. En modell med närmare 300 hkr från en tillverkare av "vanliga" bilar. Det började att gå åt rätt håll igen efter många år av pinsamt tråkiga bilar.


Nu ska jag dyka in mellan pärmarna på Bilkatalogen och känna mig rik!
Trevlig helg på er. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar