fredag 6 september 2013

Arlanda Bilfestival

Det skadar inte att förnya sig ibland och eftersom jag för en gångs skull hade "lite tid över" så åkte jag till Arlanda Bilfestival. Min app från "yr.no" hade lovat max 0,6 mm regn, så det verkade ju drägligt. Jag kom fram och hann nästan över parkeringen innan de första regndropparna föll. Sen tilltog det. Och fortsatte. Och fortsatte… 

Träffen hölls på något som kallas "Test track 2" och de morgonpigga som hade kommit i tid hade haft möjligheten att anmäla sig för att få biljetter till medåkning i sportbilar på "Test track 1". Mycket av detta regnade såklart bort, men framåt eftermiddagen slutade regnet och förväntansfulla ungdomar bussades till "Test track 1". Man kunde höra ljudet från banan och jag blev såklart nyfiken, men fick veta att det inte fanns några parkeringar vid "banan". 
När jag var på väg hemåt svängde jag ändå in för att kolla, och det var helt enkelt där "det hände". Två stycken Lamborghini Gallardo trissade varandra att lägga upp riktiga lång-has på den ännu fuktiga asfalten och en BMW M3 hängde på. Lamborghini-bilarnas v10 motorer ylade och det verkade hela tiden finnas mer effekt och högre motorvarv att utnyttja mot slutet av sladdarna, men BMW'ns V8 hade ändå det härligaste ljudet. Det är inte mycket som går upp mot ljudet av en V8 trots allt.

Längre bort brummade olika superbilar runt på en större bana under lite mer försiktig framfart. Visst, det fanns inga parkeringsplatser och grinden var stängd för alla som inte hade stekar-frisyr, men man såg ju en del ändå. 

Allt som allt blev det en riktigt trevlig dag, men en sak är säker, –jag kommer aldrig att köpa några aktier i yr.no.




Alfa Romeo Montreal. 


Ferrari 275 GTB tror jag. Häng mig inte om det är fel, Ferrari är inte "mitt märke".


Fiat Dino.


En så'n här hängde på varannan pojkrums-vägg i slutet av 80-talet.


Sen kom regnet.


Ball Corvette C2


Porsche 356 som var med i filmen "Rallybrudar".


Lotus Elan är snygg och liten.


Om man låter en Lotus Elise stå ute i regnet så kommer det att rinna vatten ur dörrarna när man öppnar dem. En bil som är gjord i England, som inte är konstruerad för regnväder…


Lotus Exige har en kompressor i bakrutan. Bra mycket ballare än en nickande hund.


Camaroklubben var på plats med en bra spridning mellan modeller


Livsfarligt att lämna en DeTomaso Pantera i regnet; en bil som kunde rosta snabbt, och på de mest oväntade ställen.


Maserati Khamsin. Om jag någon gång skaffar mig en bil som är ritad med linjal så ligger denna högt på önskelistan. När du ser en nästa gång så lägg märke till att hela bakstammen är gjord av glas. 





Lamborghini Gallardo med vrålande motor lade upp snygga långa bredställ.



En BMW M3 var heller inte blyg att gasa och åka sidlänges.


Ferrari 512 och F40 vänder hemåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar