fredag 13 september 2013

Åkdon & Termos

Nu uppdaterad med fler bilder!

Säsongens sista Åkdon & Termos bjöd på härligt väder och för en gångs skull följde hela familjen med. 
Jag och min sambo strosade runt och tittade på interiörer i olika, företrädesvis amerikanska, bilar och är rörande överens om att tiden 1959 – 1966 bjöd på de mest intressanta inredningarna, med riktigt spejsade instrumentbrädor i början av perioden, till underbara klädslar i metallic-färgad vinyl mot slutet av perioden. 
A-Forden är varken spejsad eller metallic men skjutsade oss både dit och hem på ett, hmm, rustikt vis. 
Polisen visade intresse för brorsan i hans 4-dörrars gubb-Dart på hemvägen, men satte sedan av med påslagna blåljus efter en farbror på moped. Håhåjaja. Vissa saker är tydligen konstanta. Tur att de inte fick syn på mig, som gjorde mig skyldig till brottet att skjutsa ett barn i veteranbil! Fruktansvärt oansvarigt av mig. Som tur var träffade jag Anders, som var där med alla sina tre barn, på motorcykel. I och för sig en hoj med sidovagn, men ändå ett ganska… tätt befolkat fordon. Med vänner som mina kan man alltid känna sig ganska laglydig. –Och så behöver jag inte gå in på närmare detaljer i ett så här publikt forum.

Det blev inte så många bilder eftersom batteriet i kameran dog tidigt på kvällen. Dagen efter lånade jag ut kameran, och när jag fick tillbaka den var minneskortet raderat… Jag kan väl uppdatera bloggen om bilderna återfinns på någons hårddisk. Tills vidare får ni hålla till godo med några bilder tagna med telefonen.




-61 Plymouth behöver inte många modifikationer för att bli en ball custom.


Snygg tidig sjuttiotals Corvette…


…silver med röd inredning. Tokläckert.


Brorsan klottrade ett budskap på en Buick med patina. 
Man kan anta att ägaren har fått frågan flera gånger.


Vad var det här då? Henderson kanske… I alla fall i ett underbart orenoverat skick.

Oj. Kolla! Nya bilder!


När jag var liten hade jag en barnbok som hette "Jag kan köra alla bilar". I den boken var det en sådan här på bild. En Cadillac stod det i texten. Det var nog där någonstans som jag började tappa tron på vuxenvärlden.


Thunderbird -61-62 har världens största dörrhandtag. De löper längs hela karossen!


Fiat 131. Ser roligare ut än en hel lönings-fredag.


En riktig Lotus 7. Så liten att man måste måla den ill-gul för att inte tappa bort den.


Breda minilitefälgar med guldfärgat centrum och en liten sänkning ger ett riktigt tufft stuk åt en i övrigt original Cortina. Eller sitter det något elakt och lurar under huven?


En Hurst-fallos. 
"It's supposed to Hurst baby".
–Okay, den var riktigt dålig.

Trevlig helg ändå!

2 kommentarer:

  1. Om barn sitter trångt så sitter de still.Som förälder har man ansvar att ge barn kulturella upplevelser.(Med två barn i holken har hjulet mark kontakt något mer. ;)
    -A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara hålla med. Även om vi helst skulle vilja låsa in våra barn i madrasserade rum där de inte kan skada sig, så är det ju inte på det viset som man lär sig saker om livet.

      Radera