fredag 15 februari 2013

Vintermekning

När jag var i Kalifornien i Januari 2011 träfffade jag en man och hans femtiosjua Ranchero. Han hade berättade att han hade haft denna bil riktigt länge och hade bland annat kört dragracing med den. De uppkapade bakre hjulöppningarna skvallrade fortfarande om den tiden. Bilen var utrustad med en FE-motor om jag inte minns fel. –Men nu har jag gjort i ordning den och har den som "finbil" berättade han. "Jag har gjort allt jobb själv, till och med lacken" sa han med stolthet i rösten. "Det var drygt"! –Varje dag efter jobbet rullade jag ut bilen i solen, öppnade en pilsner och slipade, och lackade, och slipade, och lackade… Han himlade med ögonen och sa "puh"; fast på engelska förstås.
–Ja, sa jag. Jag förstår. Vi har det precis lika i Sverige, fast där fryser vi dessutom medan vi jobbar.
Han kliade sig på hakan, skrockade lite och sa att: Hmm, det kanske inte var så himla drygt trots allt.

Annars har det väl inte hänt så mycket. Jo förresten: Jag har bytt startmotor på min Ranchero. Utomhus. Det var minus 17 grader den dagen. Den startade ändå inte.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar