Under förra våren träffade jag en glad man som stolt berättade att han köpt en "riktig värsting" till -64 Galaxie. –Är det en 427/manuell sa min mun innan hjärnan hunnit formulera frågan. Näärå, sa han. Manuell är den, men "bara" en tre-nitti. Dock den vassaste versionen med 330 hästar. Detta är tydligen en bil med en något tvivelaktig historia, på så sätt att en tidigare ägare använde den till att smuggla sprit med. En rolig anekdot som verkar vara bekräftad.
Bilen är importerad från USA och nu skulle den i alla fall besiktigas, men se; det gick inte. Bilen har nämligen fått ett insug med tre tvåportsförgasare och några extra krom-bitar. "Den här är trimmad" sa besiktningsmannen bestämt och krävde intyg på att effekten inte överstiger 330 hästkrafter. Nåja, sa ägaren, även om förgasarna skulle ge lite mer effekt så är det ju i alla fall inom marginalerna. –Om man får trimma 20% utan att man behöver registreringsbesiktiga så kommer man ju upp i 396 hkr och det har den ju i alla fall inte!
Det här resonemanget gjorde verkligen inte saken bättre och nu fick ägaren veta att i en så gammal amerikansk bil krävs skivbromsar både fram och bak om effekten närmar sig 400 hkr…
Förvisso ett ganska sunt resonemang. Man vill nog gärna ha bromsar som är lite bättre än original om man ska stanna från överljudshastigheter, men skivor fram och bak… Även modellen med 427-motorn använde trumbromsar, och den hade ändå 425 hkr. Original.
–Näää, det där med att stanna var nog inte jätteviktigt på sextiotalet.
Å andra sidan så fanns det faktiskt en handfull Galaxies med skivor fram. De Holman & Moody -preparerade bilar som tävlade på bana i Europa hade 12-tums (!) skivor. Likadana som på Ford GT40, men det är väl knappast något som besiktningen räknar med att hitta under en gammal amerikanare…
Obekräftade uppgifter säger dessutom att några Galaxies med 427 SOHC -racermotorn hittade ut på allmän väg, och den motorn presterade över 600 hkr.
Nåväl; bilen blev inte besiktigad eftersom den var trimmad.
"Jag borde väl ha anat oråd när det stod en kille och grät vid en Cadillac utanför besiktningsstationen" sa ägaren.
Sen då?
Jo, ni vet: Planera datum med kompisen som har körkort för att få dra släp med stor bil på. Ta hans lediga dag i anspråk, kanske efter likvid övertalning (?), hyra av släp, ta ledigt från jobbet. Släpa bilen till effektmätning, få intyg, åka hem igen med ett papper som har kostat norr om 3000 spänn. Och sen boka ny tid på besiktningen, –där bilen gick igenom med blankt papper. Besiktningsmannen ville inte ens se på intyget…
Slutet gott, allting gott. –Fast dyrt och omständigt. Det påminner mig om den gamla sanningen att närhelst någon ges mandat att bestämma över någon annan så går det käpprätt åt helsike.
Trevlig helg och tappa inte sugen.
Inte en sextiofyra, men väl en sextiotrea Galaxie fångad i flykten på Silverstone.
En till. Fränt att se fullstora bilar köra riktigt fort.
Om man hittar en sådan här i dåligt skick så kan man ta bromsarna till sin Galaxie…
Tre GT 40 på fullgas, på samma bild. Det händer inte ofta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar