fredag 22 februari 2013

Speed Weekend 2013

Rikspolischefen Bengt Svensson säger att om man (även) bötfäller de som kör mellan sex till nio km/h för fort kommer medelhastigheten sjunka och olyckorna minska. 
Personligen så uppfattade jag uttalandet som "om man bötfäller de som kör mellan sex till nio km/h för fort kommer intäkterna att öka". 
Inte för att det spelar mig någon roll. Jag kör alltid nitti på nittiväg. Jojjomen. Oavsett om det är den nya firmabilen med elektronisk säkerhet och färska däck, på en slät och fin väg, en ljus sommarnatt när det inte är annan trafik ute. Eller en Golf med bromsar som drar lite olika varje gång. På samma väg, fast på vintern, i dimma och mörker, på svart-is, på gamla torra friktionsdäck. Det som står på skyltarna styr hur fort jag kör. Jag är nämligen en ansvarsfull individ jag! 

Som motpol till detta finns Speed Weekend på Orsasjön. Där handlar det om att köra så fort som möjligt och böterna betalas i förskott. Anmälningsavgift heter det visst. Jag var där som åskådare. Igen. Men jag är sugen på att dubba-upp något och medverka bara för att kolla hur fort man kan köra på is. Motorcykeln behöver i och för sig bara ett par dubbdäck, men jag är för harig för att köra hoj riktigt fort. Speciellt på is. Bil är mitt föredragna fordon i dessa sammanhang, men mina bilprojekt tenderar att växa och ta mer tid än vad jag har att lägga ner. Nåväl. Jag säger som förra året: "Det är ju ett helt år till nästa tävling, jag har massor av tid att fixa något riktigt kul och snabbt". 
Nästa år. 
Då ska ni få se…




Full fart över knölig sjöis, sittande på pungen. Inte bekvämt, men tufft.


Jag har också haft en Polo. Min hade ovanan att tappa kylarslangarna efter fjärde fullgasväxlingen. Då gick det i bästa fall hundra. Denna körde 266 i snittfart.


Kawa med dubb. 


167 i snitt.


En Olds kom upp i 164 i snitt. Tack vare fullmoonkapslarna såklart.


Orsa ice-flats.


Aha! Nu förstår jag varför folk kastade sitt skräp på "backen".


Spark med jet-motor. 91 km/t känns nog väldigt fort på en spark.


Inte ett enda friktionsdäck så långt ögat kunde nå.


Sporthoj parad med flakmoppe verkar väl inte som århundradets idé. Körde ändå 145 km/t. 



Sonen får torrbryta Guzzi-trike.


Fordonet som avslutar alla snöskoter-diskussioner vid fikabordet. Skopper? Chooter?


Vänta lite… Det är något som inte stämmer med denna bild. Hur gick det där till?


Spark med pulsjetmotor. Tror att den åkte runt 150 blås, och den lät väldigt mycket medan den gjorde det!


Harley Davidsson med titan-ram och dubbla pulsjetmotorer. 
Vissa idéer är bättre än andra, men för det mesta brukar man hinna nyktra till innan det gått så här långt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar