Dags igen för Speed Weekend on ice i Orsa. Förra årets tävling var en riktig höjdare och vi hoppades såklart på ännu mer i år. Tyvärr var vädret lite för varmt vilket innebar vatten på banan. Det är inte helt idealiskt att åka ner i en vattenpöl med ena hjulparet i ett par hundra kilometer i timmen. Det gasades ändå friskt.
I år hade arrangörerna gjort två banor; en lång och en som bara var 400 meter. Detta gav mycket mer att titta på eftersom det ibland blir långa uppehåll då något fordon trilskas eller när någon har tappat delar på banan. Praktiskt då att bara rikta blicken mot nästa bana. Den korta banan hade dock en ganska stor svacka ungefär mitt på sträckan där fordonen tidvis hade lite problem med riktningen.
Variationen på fordon är enorm och det är just det som gör detta evenemang så himla skoj. –Hur bär man sig åt för att åka riktigt fort på is? Svaren är uppenbarligen lika många som deltagarna. Cheva Caprice med big block? Spark med jetmotor? Trimmad v8 i förlängd Saab 92? Motorcykel med eller utan turbo? Sidovagn? Långa dubbar eller många dubbar? Drivning på ett, två, fyra eller inget hjul?
Detta är kul.
Postern som jag ritade till evenemanget.
Inget Speed Weekend utan en Spark med Jetmotor…
…eller två.
Det brummar överallt, vart ska man titta?
Varierat startfält. Saaben som behöver finriktas har bakhjulsdrift och V8!
En gammal bekant. Denna hoj stod på Hot Rod Reunion och brände däck i somras. Nu hade den vinterdäck och körde riktigt fort.
Vissa upplevde banan som kurvig.
Är det inte ett avgassystem som ligger där!
!
Skoda Pickup med Jetmotor. Finurligt döpt till Skoda Jet-i.
Original motor sitter kvar fram –det blir lättare att flytta den då.
Rolls Roycemotor med "Tillräckligt" med effekt, eller hur var det Rolls Royce bukade uppge sin toppeffekt?
Dahlbäck racing var på plats med en 900 hästars VW Polo med kolfiberkaross. De hävdade att hela karossen bara väger 40 kg. Det kan väl diskuteras, men det var ingen tvekan om att den blev lättare ju längre dagen led. Först tappade den bakre kofångaren och här lossnar takspoilern.
T-balja med raka rör. Coolt. På flera sätt.
Volvo PV. Den närmaste hade amerikabågar, delad vindruta och gamla instrumentbrädan…
Tänk att saker och ting kan gå sönder fast att man bara åker rakt fram.
59'a Cheva med fullmoon-kapslar stod på parkeringen. Om man kisar kan man nästan föreställa sig att detta är Bonneville…
Cheva från ca. 1930 och 57'a Oldsmobile.
Volvosugga. Enormt och manligt fordon!
Vissa har tuffare bil än andra. Customiserad Pontiac och Cheva -55.
En amfibiebil kan vara praktiskt ifall isen inte bär. Sexhjusdriven Attex…
Laddning –check, bränsle –check, oljetryck –check.
När instrumentbrädan bara är en påklistrad dekal indikeras det sällan fel.
Hej
SvaraRaderaJag har en attex 6-huls månbil i halvdåligt skick. Vi körde med den ca 1990 då det blev nåt fel på växellådan. Sen har den stått inne i garage, punka på ett av hjulen. Är någon intresserad av att lämna ett bud på den? Den finns i Hälsingland. Eller om nån vet värdet på en sån skulle det vara jätteintressant att höra.
Hej. Jag har ingen aning om värdet på en sådan. Vi får väl se om någon hör av sig här via bloggen. Grattis till ett jättetufft fordon i alla fall!
RaderaKan den finnas kvar? Söker efter en attex 6x6 i halvdåligt skick. min mejl adress är a2@a2software.com
SvaraRadera