fredag 23 mars 2012

Sladd med förhinder

Vill du hänga med till Jämtland och köra Porsche på isbana?
Hjärtat han slå ett extra slag innan plånboken knackade mig på axeln och ruskade menande på huvudet.
–Javisst, sa jag. Självklart!


Priset för denna gruppresa var faktiskt så lockande att jag tänkte att "nu eller aldrig". Detta var precis vad jag behövde för att bryta igenom vinter-tristessen.


Tyvärr hade isbanan smält bort natten innan vi kom dit så körningen blev inställd. Vi dolde vår uppenbara besvikelse väl; för ingen rår ju på vädret.


Arrangörerna ansträngde sig hårt för att kompensera oss:
Först åkte vi till en annan mycket blöt isbana där företaget Autoropa visade nya Maserati Gran Turismo S. Jag vet ingen annan ny bil som har ett så underbart motorljud som nämnda Maserati. –Himmelskt.
Vi fick faktiskt prova att köra dessa 1,3 miljoners maskiner, och den var förvånansvärt lätt att hålla på ett långt, härligt bredställ, med 450 hästars V8'n skönt sjungande. Jag kan numer inte föreställa mig en bättre vinterbil…


Sedan bjöds vi på utflykt med snöskoter. Vi höll ett bra och underhållande tempo och avverkade "tre-timmars slingan" på en timme och tre kvart. –Trots att en skoter körde in i en fullvuxen björk och en annan träffade en liten men väldigt robust gran. När vår utflyktsledare kom tillbaka och såg den kvaddade skotern var hans första kommentar "Har ni tagit kort"? –Avslappnad snubbe.


Sen blev det badtunna, pilsner och god middag innan jag utmattad föll i säng och upptäckte motorsportkanalerna på TV. Kall Autolodge som upplevelsecentret heter handlar verkligen om bilar och bilkörning.


Nästa morgon fick vi träffa WRC-föraren Patrik Sandell efter frukosten. En riktigt trevlig prick som bjöd på en åktur i skogen i sin Mitsubishi Evo VII.
Moddig, smal, kurvig skogsväg. 130 km/t komplett med hopp över krön. –Roligare än ett helt tivoli. 
Den killen kan köra bil!


Det blev ingen sladdning med Porsche, men dygnet blev ändå i allra högsta grad minnesvärt och vinter-tristessen var som bortblåst!
Detta måste jag göra igen!



Så här glad var jag redan innan jag hade provkört.



Stilstudie. Vinterkamouflerad italiensk sportbil.



Hoppsan! En av killarna råkade köra in i snövallen så att bilen måste dras loss.



På väg uppför ett Jämtländskt fjäll med en helt annan slags fordon.



Mycket trasig plast och ett svårt sargat ego, men inget blodvite.



Föraren ville inte vara med på bild.



Patrik Sandell berättar om sitt jobb. Vissa har roligare på jobbet än andra.


Brumeli-brum i stora skogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar