Jaha. Då var det dags igen…
Jag hade tänkt berätta om hur kul jag hade det förra helgen,
men tydligen har någon biker stött sig med en understimulerad
EU-parlamentariker. Eller nå’t i den stilen. Hur som helst är det nu på förslag
i Eu-parlamentet att man inte ska få förlänga framgaffeln på sin motorcykel.
Vi har ju varit igenom samma sak i Sverige för flera år
sedan. Man fick inte bygga choppers. Eller; man fick ju, de kunde bara inte
besiktigas. Till slut lyckades eldsjälar och motorcykelorganisationer få till
stånd en lagändring – bara för att upptäcka att det INTE FANNS någon sådan lag.
En enskild tjänsteman hade fått syn på en chopper och tyckte att ”det där ser
ju farligt ut” och sedan hade han skickat ut en rekommendation till sveriges
besiktningsstationer. Tyvärr var hans rekommendation så illa utformad att besiktningsstationerna tolkade den som en lag, och därför blev det med ett slag omöjligt att besiktiga choppers. (Det är i alla fall den historia som jag har hört).
Jag tycker att alla borde få skapa det som man vill så länge det inte skadar andra, oavsett om det handlar om att anlägga en fin trädgård (tänk på allergikerna), måla en tavla (undvik religiösa motiv) eller bygga ett fordon (bygg trafiksäkert), därför publicerar jag här en länk där man kan protestera mot dessa dumheter som begränsar vår kreativitet.
Alla kan ju inte samla på frimärken.
Föslaget går upp för omröstning under april månad 2012 och träder i kraft 2014. Om det antas. Hoppas inte.
OBS! Nyhet!
Falskt alarm.
På SMCs hemsida står det att läsa följande.
Chopprar ska inte förbjudas i EU
Falskt alarm.
På SMCs hemsida står det att läsa följande.
Chopprar ska inte förbjudas i EU
På flera svenska hemsidor finns artiklar om att chopprar ska förbjudas i EU. Det stämmer inte. Genom SMC är du medlem i FEMA som sliter i Bryssek för att vi i framtiden ska kunna bygga om, amatörbygga och modifiera motorcyklar. Ett nytt regelverk för typgodkännande avhandlas just nu men regelverket handlar främst om vilka krav som ska ställas på standardhojar vid typgodkännandetillfället. Till exempel vilka motorcyklar som ska ha ABS, krav på avgasemissioner och liknande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar