fredag 25 november 2011

Stadig på handen

Det finns en gammal historia om att det tidigt var generellt rökförbud på Rolls-Roycefabriken. Det fanns dock en man som krävde att få röka under arbetet, och han tilläts att göra det.
Hans arbete var att, med en pensel dra en linje längs bägge sidor på bilen, och det kunde han inte göra om han inte fick röka samtidigt. Tydligen var det svårt att finna rökfria målare med stadigt handlag, så han fick som han ville. Huruvida historien är sann vet jag inte, men jag tycker att den är inspirerande. –Antagligen för att företagsledningen fick ge vika för en mans små krav, och hans arbete var inte svårare än att dra ett rakt streck.
I vintras såg jag denna Rolls-Royce som ser ut att ha kaross delvis gjord av flätad korg. När jag började titta närmare blev jag stående stum. Mönstret utgörs av tusentals små, tunna streck som alla är lika tjocka,  målat med pensel. Snacka om stadig hand, och tålamod.


Trevlig helg!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar