fredag 18 november 2011

Skattkammaren

"Dörr till Vauxhall Viva" stod det i en annons på Blocket. Dessutom var den inte mer än en timmes bilresa bort. 
Har man väl lyft luren så har man i stort sett köpt grunkan, eller hur?
"Farsan har insett att han inte blir flera hundra år och har bett mig att hjälpa honom att sälja hans gamla delar" sa säljaren i telefon. "Kom medan det är ljust eftersom det inte finns lyse i ladan".
En lada utan elektricitet. Spänningen stiger.
"Farsan har samlat på sig massor av grejor och inget i den ladan har sett dagens ljus på trettio år". Intressant! –Här ska shoppas!


Tidigt på lördagens eftermiddag åkte jag och brorsan till ladan. "Vad ska du leta efter"? frågade han i bilen på väg dit. Förutom Vauxhalldörren hoppas jag väl kunna hitta någon del till -57a Forden sa jag. "Jomenvisst, lycka till" svarade han klentroget.
Väl utanför ladan mötte vi säljaren och väntade andäktigt medan skjutdörren drogs till sidan. Dagsljuset föll in genom glipan och mitt framför oss på golvet stod en vänster framskärm till en -57a Ford. "Pax-tjing" skrattade jag medan vi gick in i skattkammaren.


Det mesta borde fortfarande finnas kvar när detta skrivs och jag har fått tillåtelse av säljaren att publicera hans namn och telefonnummer. 
Märk väl att för trettio år sedan så stod det 1981 i almanackan så alla Volvo PV dörrar var minst 15 år gamla redan då. Skicket på grejorna är varierande, från "går kanske att laga" till "riktigt bra". 
Vauxhalldörren som jag köpte är faktiskt rostfri, men har ett fult veck längs ena kanten. Å andra sidan betalade jag bara 500 spänn för den, och både säljaren och hans far gjorde ett trevligt intryck. 


Hälsa från Fred A Bilén om ni ringer på annonsen!


Anders bor i 073-området.


Men hallå! Det finns ju faktiskt lite lyse i ladan!
–Falsk marknadsföring!


En gammal kämpe som var ny-uppstartad höll vakt vid dörren.


Flera våningar med dörrar till Cortina, Corsair, Taunus, Duett, Volvo 140.



Tittut! En motorhuv till en Dodge runt -55.


Dörrar till -55 Chevrolet, -53/54 Chevrolet och nämnda Dodge. Chevadörrarna var i "svensksålt skick" –förvänta er inte rostfria Kalifornia-dörrar om ni åker dit. 


 Kofångare. Alla möjliga märken. De flesta hade tyvärr någon typ av skador.


Så här snabb är brorsan. Ändå tog det oss flera timmar att gå igenom delarna.


Det finns många dörrar till Volvo 140-serien.


En Duett stod i en intilliggande byggnad. Till salu för runt 10.000 spänn beroende på hur mycket reservdelar som ska följa med. Det finns bl.a. en framvagn med skivbromsar och ett par splitternya framskärmar. Detta är bilens bästa sida och ägaren vet vad skärmarna är värda.


När jag körde min -57a Ranchero så tyckte jag inte att det var en himla stor bil. Den är ganska lätthanterlig. När man däremot ska lägga in en framskärm till nämnda Ford i en Golf så får man helt andra perspektiv.
Detta är ju nästan löjligt. 

1 kommentar: