fredag 11 november 2011

Sportbils-HotRod-Custom.

"Pling" –sa telefonen. 
Det kom ett MMS från en god vän.
En bild på en röd sportbil dök upp på telefonens bildskärm. 
En Kellison. 
En X300GT. 
"Den är till salu" upplyste kamraten vänligast. Han känner nämligen till min svaghet för Kellisonbilar.


För några år sedan lade jag faktiskt ett generöst bud på en Kellison J5. Ägaren tackade nej. Det var kanske lika bra eftersom den skulle ha blivit orimligt dyr innan jag haft den hemma. Som vanligt så stod den nämligen på en bakgård på andra sidan jorden.


Bilden på den röda bilen landade i min telefon den 30.e oktober.
Den första november kom det ett mail med en länk, från en annan kompis. Denna gång handlade det om en Kellison J4; och inte vilken som helst utan "The Bob McNulty Kellison" som var utställd (och vann pris) på Oakland Roadster Show 1963. Uppenbarligen inte "bara" en Kellison utan en Custom Kellison, med historia. 
–Till salu såklart.


Om jag var alkoholist så skulle mina kompisar ge mig sprit.





En X300GT till salu. Dessutom finns denna redan i Sverige.
–Vilket köpargument!


The Bob McNulty Kellison.
I annonsen visas en bild från 1963.
Gamla bilder brukar vara ett dåligt omen i bilannonser…
Men se vilken läckerbit! (Du vet vilken som jag menar).



Samma bil ungefär femtio år senare. 
15 000 dollar för bilvärldens häftigaste taklinje, med customhistoria; och massor av jobb.



Detta är bilen som jag föll för och bjöd generöst på.

Om du nu undrade: "Varför?" –Grattis! Du är vad som brukar kallas "normal". 
Däremot är du vilse eftersom du har hamnat på denna blogg.



En dammsugning bara så blir den som ny!



Ett par av de coolaste nackskydd jag har sett, som följer störtbågens och takets form.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar