fredag 7 oktober 2011

Classic Car Week 2011:1

–När vill ni ha semester? sa min chef.
–Vecka 31, sa jag utan tvekan.


Så kul är Classic Car Week.
–Trots allt.


Rättvikarna tar nog Classic Car Week för givet. –Alldeles för givet faktiskt, eftersom kommunen upplåter parkeringsytor till handel medan felparkerade bilar får parkeringsböter. Förutom inhyrda parkeringsvakter var polisen på plats i stor skara och bötfällde bland annat Hot Rods som dristade sig till att köra utan skärmar och motorhuv (herregud, någon kan ju bränna sig på motorn; vilket man uppenbarligen inte kan på en polismotorcykel) och gav körförbud kors och tvärs. En kille fick visst körförbud efter att han kört 600 meter från besiktningen, där bilen blev godkänd…
Jag hörde åtskilliga negativa kommentarer i år, och det är synd på ett så trevligt arrangemang som så många bidrar ideellt till.
Det som jag tycker är mest märkligt är att kommunen tycks motarbeta besökarna på nämnda sätt. En siffra som jag har hört är att CCW genererar 30.000 övernattningar i området. Om alla de endast spenderar en femhundring i Rättvik så motsvarar det femton miljoner spänn! Alltså: En riktigt skaplig summa skattepengar som rullar in till kommunen under en kaotisk vecka.
Flera av dem som jag kommit att kalla vänner kommer troligtvis inte tillbaka nästa år, men trots det kommer jag att hojta "vecka 31" nästa gång chefen frågar när vi ska ha semester!


Rally continental:


När jag tänker tillbaka på sommarens bil-händelser så dyker denna ofta upp. Troligtvis för att man så sällan hittar något "nytt" när man har kommit till den bortre sidan av 40 levnadsår, som alla varit aktiva på ett eller annat sätt inom bilhobbyn.


När denna rullade in på parkeringen var min första tanke: Va, sjutton? –Som en Chevrolet Corvair… fast… Japansk?


En PMC. Den första jag har sett.
Prince Motor Company var en Japansk biltillverkare från 1952 (även om de tydligen tillverkade en elbil redan 1948) till sammangåendet med Nissan (Datsun) 1966. 
De började som så många andra med att tillverka krigsmateriel, och efter kriget fick de lov att hitta på nya saker att göra.
Denna bil borde vara av modellen "Gloria" som fanns både som sedan och stationsvagn samt med både fyrcylindrig och sexcylindrig motor. 
Modellen importerades troligtvis inte till Sverige, men i Norge gick visst ett par hundra som taxi-bilar.




"Have a glorious weekend"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar