fredag 28 oktober 2011

Classic Car Week 2011:5

Det som vanligtvis är CCWs höjdpunkter blev lite av ett antiklimax i år. Backtävlingen brukar vara på fredagen och marknaden brukar vara på travbanan på lördagen. I år blev det tvärt om, och vi blev alla utschasade från travbanan tidigt på fredag eftermiddag eftersom något smartskaft bestämt att det skulle köras en travtävling på travbanan på lördagen – har man någonsin hört en så absurd idé… 


Travförbundet ville säkert dra fördel av att det var så mycket folk i Rättvik, och tydligen så hade de något av ett publikrekord. Jag tror dock inte att det var bilfolket i huvudsak som vallfärdade till travbanan denna lördag i vecka 31. –Alla hästkrafter är nämligen inte lika intressanta.



Om jag säger: Engelsk, öppen, tvåsitsig sportbil med amerikansk v8 från Ford, så tänker nog de flesta på AC Cobra. Beskrivningen passar lika bra på Sunbeam Tiger.


61-a Buick med sina spetsiga framskärmar är en bil som jag är väldigt svag för. Snygg till och med i brun färg.


60-a Cheva "Bubbeltopp" är inte heller fy skam! 



Jag har just läst att Simca Aronde tillverkades i En-och-en-halv miljon exemplar! Det var ungefär 1,4 miljoner fler än vad jag skulle gissat. Coupén gjordes däremot bara i 1.800 exemplar. En väldigt elegant automobil, som gjord för att kryssa mellan caféerna på Franska Rivieran…


…och till sist en fastback-kavalkad. 1941 Buick…


…1942 fick Buick längre skärmar…


…och en Pontiac från samma era. Eleganta vagnar!

Förra helgen tog jag en tur på motorcykeln och konstaterade att det var kallare än vad det var roligt, så jag ställde av den. Därmed är säsongen avslutad i detta hushåll och vi vänder blicken mot våren och smider nya brummande planer. –Fast en vinterleksak vore kanske inte så dumt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar