Jaha, en Renault R-10, eller Major tror jag att de också hette. Det var länge sedan jag såg en, men vänta nu… Det är något lurt här…
Bilen är faktiskt inte en Renault alls. Jovisst, den är baserad på en Renault R-10, men den heter Mars ll Electric och är elektrisk, och… amerikansk!
Mars ll Electric producerades av Electric Fuel Propulsion Corporation i Detroit. Man använde Renault R-10 som en bas för bilen som var helt elektrisk. Med 20 sexvolts batterier vägde bilen över två ton, men räckvidden sades vara häpnadsväckande 230 km! En mekanisk controller var tydligen en innovativ pinal för att reglera hastigheten på detta fordon.
Däremot måste denna bil vara själva sinnebilden av ”fel plats, fel tidpunkt” då den är producerad i Detroit 1967/68. En tidpunkt när hästkraftskriget ännu inte hade kulminerat, och bensinen var så billig att bränsleförbrukning faktiskt inte spelade någon roll. Att då presentera en bil som i allt såg ut som en Renault, och som hade en topphastighet runt hundra knyck och, i runda slängar, 50 hästar. –Det kan helt enkelt inte betraktas som ett genidrag, men att man över huvud taget producerade 47 exemplar bevisar kanske att man gjorde något rätt. Eller kanske bara att man var otroligt envis…
Denna bil kom till Sverige för utvärdering hos Vattenfall. Så småningom hamnade den i privat ägo, och nuvarande ägare körde faktiskt med den under åttiotalet. ”Jag tyckte att det kunde vara kul att testa en elbil och samtidigt slå ett slag för miljön” berättar han. ”Dessutom var det ju billigare med el än med bensin, fast det såg ju myndigheterna till att ändra på. Eftersom jag inte betalade skatt på bensin så plomberades kilometerräknaren hos Bilprovningen och sen fakturerades jag "bensinskatten" och då var det ju inte riktigt lika kul längre”.
Det där med 23 mils aktionsradie håller han inte med om. ”Bilen går bäst när den är fulladdad och innan man har kommit av gården, sen sjunker prestandan allt eftersom. Om man kör 70 km/h kommer man 5-7 mil på sin höjd”.
Med dagens förnyade intresse för elbilar tänker han dock sätta igång bilen igen, och det vore ju kul att se den ljudlöst glida fram på någon cruising, för den måste ju vara ett genialt cruisingfordon!
Elmotorn driver en generator… Hmmm.
Påkostade emblem på framskärmarna.
Inte lika påkostat baktill.
"Eftersom det inte är en Renault vänder vi stänklapparna bak-och-fram".
De enkla lösningarna är ofta de bästa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar