torsdag 21 juli 2011

Reklam för barn

Jag fick en reklamlänk av en branchkollega.

Om jag inte misstar mig så är detta en inspelning av ett reklambudskap som har projicerats på en befintlig byggnad. Det måste vara otroligt häftigt att bevittna detta i verkligheten. Däremot kände jag mig nödgad att svara min kollega på samma sätt som en genomsnittlig reklaminköpare, skulle svara:


"Personligen så anser jag att fordonen i reklamen framförs på ett oansvarigt sätt och att barnen som utsätts för denna reklamfilm därför  kommer att bli sådana som använder sina fordon som mordredskap när de väl får moped eller körkort. Dylika tillgrepp borde förbjudas. Dessutom ”presenteras” hela reklamen av en dö-skalle som kan skrämma känsliga barn och som dessutom förstärker kopplingen till våld och död. Helt förkastligt. Jag tvivlar på att någon ansvarskännande förälder kommer att köpa dessa leksaker. Denna produkt kommer inte att bli gammal på marknaden".

Högaktiningsfullt

Eder R.E. Klamköpare.


I själva verket:
Varumärket HotWheels är marknadsledande inom småbilar idag och barnen är som tokiga i dem. Självklart tilltalar denna marknadsföring målgruppen. Reklamen träffar "mitt-i-prick" och är säkerligen mycket befäst i otaliga marknadsundersökningar. Däremot är den inte "säker och trygg" för köparen som kan utsättas för (och säkerligen har utsatts för) kritik enligt ovanstående. Jag älskar när reklamfolk törs ta ut svängarna lite extra.
På min tid marknadsfördes Hot Wheels bilarna som: "The fastest non-powered die-cast metal cars". En genial motsägelse! Självklart älskade jag bilarna som hade chrome-liknande lack (Spectraflame colors), femekrade mags och däck med röd linje. Kanske är det på grund av Hot Wheels som jag idag har ett nästan sjukligt begär efter "Redline tires".
En favorit som härstammar ända tillbaka till 1969 är "TwinMill" som för övrigt presenterades som vinnare av "racet" i reklamfilmen. En fantasiskaplelse med två motorer. Eller fantasiskapelse förresten… Börjar inte alla nya bilar som fantasiskapelser innan de produceras i full skala?


Originalet från 1969 som fortfarande upplever sådan popularitet att den vinner tävlingar i reklamfilm!
Bild lånad från Wikipedia.


Eftersom Mattel är ett företag som vågar ta ut svängarna så är det ju ganska logiskt att bygga en fungerande "Twin Mill" och ställa ut den på SEMA showen!  
Bild lånad från Popular Mechanics



En väl inkörd -67 Thunderbird.
 Min egen HotWheelsmodell som jag "alltid" har haft. Jag minns inte när jag fick den. Den har liksom alltid varit där. 
Detta var min favoritbil, åtminstone i skala 1:64, och det är troligtvis denna leksak som bär skulden till att jag känner en svårdefinierad dragning till en Thunderbird från eran då den blev fullvuxen och hamnade i en identitetskris. Titta bara på den! Stor bula på huven, avgasrören som mynnar bakom framhjulen, Spectraflame-lack, mag's och redline-tires! –Men det bästa var nog att den faktiskt hade fjädring vilket gav en realistisk körkänsla. 
En bil i Fred A Biléns smak!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar