torsdag 7 juli 2011

Big Lake Run

Jag gick i Scouterna när jag var ung. Där fick jag lära mig saker som att slå knopar, gå vilse i skogen och hissa flaggan. Om flaggan rörde vid marken blev ledarscouterna bistra i uppsynen. Det fick den inte göra. Det hette visst att flaggan blev skändad och var inte bra alls.


När Talibanerna bränner och stampar på den amerikanska flaggan så kan det tolkas som "Vi tycker inte alls speciellt mycket om USA och allt vad det står för". Jag undrar vad det betyder när raggarna släpar USAs flagga efter sin bil? "Jag ångrar djupt mitt bilval, Amerikanska skitbil"?


Hur som helst var det kul att se spektaklet och byborna var överens; lite gråmulet väder ger färre ölburkar och flaskor längs vägen. Alla var dock glada och få hade somnat.
Det var även många fina bilar med i karavanen, som alltid. En siffra som jag hörde var 450 bilar. Sen tillkommer förstås alla som bara åker ner och tittar, som jag.


Läcker traditionell 32'a Roadster


En personlig favorit. -49 Buick Sedanette


2 Dodge Charger -68


Dagens färgkombination: Mossgrön och vit, med ett klarrött streck i kromlisten, dessutom en så läcker bilmodell. Oldsmobile -57


-63 Galaxie


AAR Cuda. En av alla sköna detaljer med denna bil är att avgasröret i stort sett vänder efter ljuddämparen och går framåt igen för att kunna mynna ut framför bakhjulet. Jag älskar sådana kompromisser!

 

En till Cuda från samma era. Som formgivare kan man inte låta bli att undra hur det lät på designavdelningen när de gjorde sina utflippade stipes. "Chefen är sjukskriven –skynda er att sätta dem i produktion", eller kanske var alla så pårökta att allt verkade som en god idé just då. Så här i efterhand kan man konstatera att det var en god idé; bilarna blev ju ikoner!


En riktigt elak… Buick Riviera…
Otippat.


En betydligt snällare Buick. Den billigaste varianten, "Special" från -46-48.


"Med tanke på hur bilen ser ut så skulle jag rekommendera att du vänder röven inåt istället".


Fin Ford Fairlane -66


Flaggskändarklubbben var ute och åkte.




Hur många killar ryms i en Oldsmobile Ninety Eight?
–En, de andra kommer att sticka ut.



Tänk va' många det är som har något emot sydstatare!


Inte ens våra Norska bröder gick säkra.


En välkänd Opel StreetRod som jag inte tröttnar på att titta på!


Pontiac Custom med eldsflammor à la Watson. Lägg märke till att de bakre flammorna sträcker sig framåt! –Fränt!


En urläcker Camaro RS -67. Pax-tjing!

Trevlig helg! 

1 kommentar:

  1. På tiden att någon tar upp de svenska raggarnas sydstatarhat! Snart måste Carl Bildt åka över och sätta ett Bamseplåster på relationerna om inte detta får ett slut! Notervärt är att våra norska bröder inte släpar sin flagga, tvärtom, den visas stolt på skuffen. Poäng!

    SvaraRadera