fredag 17 december 2010

Vatten på kvarn

Jag har haft körkort i 23 år och det är fortfarande lika kul att köra bil!
Jag älskar att köra bil.
Det är också därför som jag blir lite bekymrad över alla nya "hjälpmedel" som övervakar körningen av dagens bilar.
 
Det snackas i nybils-pressen om att vissa bilar är kommunikativa ditt och datt, men inte sedan Saab V4-ans dagar har jag kört en bil som talar om hur halt det är medan man kör (rakt och i jämn hastighet) på landsvägen, och som dessutom berättar under vilket hjul som det är halt.
 
Ska vi inte längre få uppleva glädjen i att KÖRA bil?
Eller var det rent av länge sedan som det begreppet fanns?
 
 
Nya hjälpmedel
 
I förra veckan har jag hört om två nya krav som kommer att införas på nya bilar. I Europa kommer det från 2015 att införas krav på installation av automatiskt nödlarm i alla nya bilar.
Det är säkert bra att ha om man ofrivilligt hamnar i spenaten, tuppar av och ingen vet var man är. Speciellt när det är -20 grader. Systemet är testat i hela europa och fungerar felfritt. –Konstigt; hemma hos mig är det så dålig täckning att man knappt kan ringa på mobiltelefonen. Nödlarmet kopplas tydligen till krockkudden, och på det viset undviks falsklarm.
Som den bakåtsträvare jag är kommer jag att tänka på den killen som nyligen åkte i sin gamla Renault när krockkuden plötsligt utlöste. ”Fukt i elektoniken” sade verkstaden. Undrar vem som betalar utryckningen när ambulansen kommer? Vi som är vana vid att köra gamla bilar lär väl knappast stanna där krockkudden har löst ut, fram med kniven bara och skär bort eländet; –och vad gör räddningsverket när någon inte reagerar enligt regelboken? Jag kan se framför mig hur ambulans och brandkår jagar gamla bilar kors och tvärs över Sverige.
Och vad händer när man monterar extraljus och borrar i sensorn bakom stötfångaren? Ambulanspersonal stormar in i garaget och ger bilen hjärt-lungräddning?
Är jag en bakåtsträvare? Javisst, men jag talar av erfarenhet. Jag har faktiskt haft en Ford som var lite åkrädd av sig. Till exempel så brukade den stänga av sig om jag körde för fort i fartgupp, eller när jag bogserade någon medtrafikant. Efter några gånger tröttnade jag och tejpade fast återställningsknappen på krocksensorn.

I USA kommer det från 2014 att införas krav på backkamera eftersom folk backar på varandra där borta. Förstå mig rätt: Det är jättebra att vi värnar om varandra, men det blir lite omständigt och dyrt för folk som inte har råd med bilar med garanti. Dessutom blir tekniken så invecklad att kontrollen över mitt fordon flyttas bort från mig, och det gör mig osäker.
Tur då att man har en gammal insta-bil. Jag syftar naturligtvis på Volvo 745an som inte har andra elektroniska körhjälpmedel än ABS-bromsar.
…som är trasiga.
Det är visst dyrt att laga har jag fått veta, men å andra sidan vet jag hur bilen reagerar när jag trampar på bromsen nu. –Och det visste jag inte när systemet fungerade.
Jag blir nog tvungen att sätta igång en Amazon igen.

En arbetskamrat berättade om sina upplevelser med sin Tüska kvalitetsbil i förra helgen. Den är knappt tre år gammal och har knappt 13.000 mil på mätaren. På väg hem en kväll började en  varningslampa lysa, sedan en till. Hastighetsmätare och varvräknare "viftade runt" och fler lampor tändes. "ingen luft i däcken" och till slut "bilen är upplyft från marken". Innan dess hade stereon och innerbelysning slutat fungera. Därefter Broms- och styrservo och till slut strålkastarna. "Motorn gick ju, och jag kunde ju inte stanna på motorvägen, utan lysen" sa arbetskamraten, "så jag tog rygg på ett par röda punkter i mörkret och svängde av vid första bästa tillfälle". Den som har försökt att stanna en bil utan styr- och bromsservo vet hur intressant det brukar vara. Bilen vägrade att starta efter att arbetskamraten försökt med en  omstart, så det blev bärgningsbil.


En annan arbetskamrat har en läcka på styrservot. "Den trycker ut olja genom locket där man fyller på", "det kostar 15.000 att fixa säger de på verkstaden, så nu måste jag byta bil" 
Håhåjaja. Det är synd om människorna som August Strindberg skrev.

Jag fick en MC-tidning nyligen. Elektroniken gör tydligen sitt storslagna intåg där också med ABS-bromsar, Traction control osv. Bäst att man behåller den gamla Honda 750/Four 'en. Det är nog trots allt den sista riktiga motorcykeln det.


Det finns traction control som tillåter en viss vinkel av bakhjulsåkning idag. Lite som att spela TV spel alltså. Gasa och se ball ut. Du behöver inte ha en susning om vad du gör. Motorcykeln ovan är inte utrustad med det. Burnout-wheelstand. Ballare än så här blir det inte. Trevlig helg!

1 kommentar:

  1. Instämmer med föregående och tillägger att dagens bilindustri lever på våra rädslor; att vi inte ser tillräckligt lyckade ut, att vi ska bli stående någonstans ute i vildmarken, eller att vi ska omkomma i en farlig krock.

    Sen säljer de bilar som blir värdelösa när en packning pajar, inte kan lagas ute i vildmarken, och som måste pallas upp om man ska byta framrutan. Än mindre klara en älgkrock. Sunt förnuft någon?

    Praktiskt taget alla vill ha en ny bil, men ingen klagar över hur nybilsägaren hålls som gisslan av det kostsamma service- och eftermarknadssystemet. Varför? Bilen som är lätt att laga och lätt att ge service är en ekonomisk, miljövänlig och långlivad bil.

    SvaraRadera