fredag 18 januari 2013

Moderna hjälpmedel

Det är inte utan att man undrar hur det lät när någon "sålde in" uppfinningen låsningsfria bromsar. "Den här mojängen gör att bromssträckan blir si och så mycket kortare på många underlag, utom på grus och sandig asfalt där bromsarna inte kommer att fungera alls, men alla bilar ska utrustas med detta. För säkerhets skull"!

Sen blir ju bilarna gamla också, och det är där som jag kommer in i bilden. Jag har nämligen aldrig ägt en bil som är nyare än tretton år. Det är helt enkelt en ekonomisk fråga.

Förra året höll ABS:en på min Golf på och trilskades. Den slutade helt enkelt att bromsa ibland när bilen nästan hade stannat. Fast bara ibland. Precis lika som Volvon gjorde, bilen som jag hade innan Golfen. Jag frågade till och med på verkstaden om det gick att fixa. –Vi kan väl inte hitta ett fel som bara finns ibland, sa de. –Nää, det är ju klart...
–Så jag vande mig vid att köra med ena näven på handbromsen, beredd att rycka till närhelst ABS:en fick nojja.

Sen pajade systemet helt och den lilla ABS-varningslampan tändes samtidigt som bromsarna blev pålitliga för första gången på länge. På det viset har jag kört sedan dess; tills det blev dags för besiktning.
Varningslampan för ABS:en får ju inte lysa, så den lokala verkstaden fick förtroendet att fixa felet. 2.500 spänn kostade det och bilen gick till slut igenom Svensk Bilprovnings årliga kontroll.
Däremot håller ABS:en på och lever sitt eget liv igen. Rätt vad det är aktiveras systemet och hela pedalstället börjar ruska. Ibland behöver jag inte ens röra bromsen för att systemet ska aktiveras. Ibland sjunker pedalen plötsligt under inbromsning (fysiskt omöjligt sa mekanikern) och när jag bromsade hårt för ett rådjur fick jag sladd eftersom bilen trodde att det var halt under ett framhjul och följdaktligen slutade att bromsa med det hjulet. –Men varningslampan lyser inte så bilen är laglig; och det är nog detta som irriterar mig mest: Eftersom bilen uppfyller lagens krav så rycker man på axlarna och tänker att "Jag har gjort vad som krävs av mig". Offermentaliteten kryper fram och man blir maktlös inför samhällets krav. "Lampan är ju släckt så jag kan inte klandras för att min bil inte bromsar ibland" och "om jag får bromsarna att funka på bekostnad av ABS:en så kommer säker lagens långa arm och drar mig i örat". Och tänk om det händer en olycka; då kommer den säkert att skyllas på mig om jag inte har ABS:en inkopplad. 

Vän av ordning säger såklart att det enda sättet är att lämna in bilen på verkstad och få felet åtgärdat. Mitt svar blir då: Grattis till att du är så stadd vid kassa att du kan fortsätta att byta komponenter på din bil tills felet slutar att uppkomma, för du minns väl att felet inte finns. Bara ibland.
Tvåtusenfemhundra här och tvåtusenfemhundra där blir också pengar till slut. Speciellt om man lägger ut det på en bil som är värd knappt tio tusen spänn, men som är i bra skick förutom just ABS:en.

Så vad gör man? Personligen tycker jag att det är bättre att ha en bil som bromsar bra, än att ha en bil som är laglig. Även om den där otäcka varningslampan lyser. Och som alla elektriska manicker så har ju även ett ABS en säkring.





Så där ja.


Svåra att hitta är de små rackarna. Långt upp under instrumentbrädan bakom ett relä (bortpillat på bilden), men dock innanför säkringsluckan, sitter ABS-säkringarna. Det är nog inte meningen att man ska hitta dem. Den övre går troligtvis till pumpen, medan den nedre hör till "hjärnan".

Disclaimer/Ansvarsfriskrivning. Prova inte detta hemma!

Självklart är ju denna text att betrakta enbart som ett kåseri. Ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle väl få idén att sätta ett av bilens säkerhetssystem ur funktion! Om bilprovningen har godkänt fordonet så är ju allt i sin ordning, eller hur? 
Så länge lampan är släckt så är det naturligtvis bara att tuta och köra. 

Trevlig helg allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar