torsdag 18 november 2010

Kei-car

Under veckan som passerade råkade jag gå vilse på internet. 
Hur skulle jag annars förklara detta…


Att det är trångt i storstäderna vet vi väl redan, och att Tokyo är extremt är också väl känt. Japanerna har till och med en klass av bilar som de kallar för "Kei-cars", extremt platsbesparande bilar med pyttemotorer. Typ 600cc. Dessa åtnjuter vissa förmåner i trånga japanska städer. Förmåner som existensberättigande.


När jag såg dessa skrattade jag för mig själv och tyckte att "visst var det lite kul". Men sen började jag fundera.
–Varför? 


Om du hemskt gärna vill ha en Dodge A100, men lagen föreskriver att du bara får ha en bil som är hälften så stor så kan jag förstå det (förutom att om det var jag så skulle jag flytta). 


Om man ändå åker Nissan Micra till jobbet så kan man lika gärna åka i en som är lite ball. (Kan en Micra vara ball?).


Sen började jag jämföra med Austin/Morris/BMC Mini, som ju faktiskt är en riktigt tuff liten bil, och då bestämde jag mig för att dessa småbilar faktiskt är tuffa. 
–om än på ett utvecklingsstört sätt.


Finn fem fel

Custom Micra…

Detta lär jag få äta upp; men det ser ju nästan lite mysigt ut.

Renault 4L woodie?

Precis en så'n hade jag på sjuttiotalet...



Cheva Suburban?


Perfekt fordon att hämta delar med. Förutsatt att man håller på med mopeder.



Dodge A100, eller?

Mindre övertygande vinkel.

Partybuss, om man bara har en kompis.

Praktisk om man är rättroende och ska ta den smala vägen.

Inte lika,lika när man ser båda samtidigt.

Som att vara inuti en apelsin.




Mer information, för den som kan språket, på: www.blow-net.co.jp


2 kommentarer:

  1. Tack för den! Det fick mig att le! :)

    SvaraRadera
  2. Då tycker jag att den har fyllt en viktig funktion!

    SvaraRadera