torsdag 4 november 2010

A-Ford

I denna vecka har jag monterat en ny kylare från Brassworks på A-Forden. Den passade inte. Lyckligtvis hade jag ett keramiskt slipstift i garaget. Tyvärr hade jag bara ett…
–Men rundfil är ju ett underskattat verktyg, och traditionella åkdon kräver traditionella metoder, så efter en timmes filande passade alla hål och kylaren blev monterad. Jag vill passa på att fira detta historiska ögonblick med att visa några bilder på A-Fordar som har fångat mitt intresse den senaste tiden. 
Håll till godo och trevlig helg.


Ut med det gamla…
Det där lät inte helt rätt i sammanhanget.

Se så nytt och fint. Jag får tvångstankar om att måla en stor, vit siffra här. Jag ska provköra så fort tvångstankarna går över. 
Puritanerna ser att kylflänsarna sitter för tätt och inte har rätt form. Jag när dock en förhoppning om att denna kommer att kurera gamlingens inkontinens.


Lite choppad… eller? Stötfångare och grill från -32 Ford. Plåtfälgar med Mercury navkapslar. Mums!

Vita däckidor skämmer inte modellen, men ger ett snällare utseende.

Dodge Lancer navkapslar och -50 Pontiac baklyktor ger ett helt annat utseende. Årsmodellen på karossen är 1928-29 till skillad från de andra som är 1930-31

Vinterbil d. Ser coolt ut…

Nyare ekerhjul och sidventils V8. Hmm. Tål att tänkas på.

…och till slut Chris' A-Ford. Detta är en bil vars uppbyggnad jag har följt på ett internetforum. (hur lyckas folk göra en bil klar och dessutom samtidigt sitta och berätta om den på internet?) Den blev nyligen till salu och det till ett ganska rimligt pris. Tyvärr stod den på andra sidan planeten Tellus, i Washington state närmare bestämt. Just nu guppar den antagligen på ett stort, stilla hav på väg till Australien!
Lycklig färd lilla Ford.

2 kommentarer: