Jag hade aldrig varit på en driftingtävling innan i somras. Det i sig själv är ju nästan tillräcklig anledning att åka på en, och eftersom jag tycker att det mesta som har med bilar att göra är vansinnigt spännande så tankade jag Golfen, och satte av. I Arvika plockade jag upp min gode vän Jörgen, och så styrde vi gemensamt mot äventyr i vårt västra grannland.
Nu är det väl så att man får acceptera att man själv hör till gruppen dinosaurier nu för tiden. Då kan det vara en frisk fläkt att se vad ungdomarna har för sig. Jösses vilken energi och vilja de har. I alla fall några av dem, fast de är väl troligtvis damp-barn allihop. Eller åtminstone sladdbarn.
Med kameran i högsta beredskap letade jag reda på en bra plats för att ta några riktigt coola sladdbilder, men tji fick jag, för när den första bilen sladdat förbi låg hela banan insvept i en väldoftande, men ändock Lützen-lik, dimma.
Örn-örn. En hundmobil sladdar förbi…
…och dimman rullar in.
Tydligen är det lite som konståkning: Hastighet, sladdvinkel, sladdlängd och rökutveckling bedöms. Dessutom finns det grenar där man ska sladda så nära koner som man kan. Personligen tycker jag att man skulle lägga till stilpoäng för den som inte ligger på fullgas mot övervarvningsskyddet hela tiden.
Jodå. Skaplig rökare.
Däckrök är ju både kul och så doftar det ju så gott, men det där med Diesel har jag aldrig fattat vitsen med.
Min kamrat Jörgen är både modemedveten och mån om att smälta in tillsammans med ungdomarna. Så han tog sin Tatra-kepa dagen till ära.
Sladdandet avbröts av en Timeattacktävling. Här en Anglia på steroider.
Skaplig vinge!
Kai Roger Bakkens Lotus Esprit.
Hyggligt stor spridning på bilmodellerna i den här tävlingsformen.
En prydlig Datsun 240z i depån
Inte originalmotorn
Inte originalhjulen heller för den delen.
Blev man uttråkad kunde man åka BMW M5 Sladdtaxi.
Skaplig attackvinkel
H-A oljor och däckpartiklar. Drivvis av Stockholmare faller döda om av detta. Det verkar som om Norrmän är lite tuffare.
Den här bilen fattade eld. Lyckligtvis hade föraren sådan närvaro att han körde ända fram till funktionärerna mitt på start- och målrakan. Olyckligtvis var funktionärerna inbegripna i vad som verkade som ett vansinnigt spännande samtal och la inte alls märke till den brinnande bilen som stod mitt på banan bakom dem… Först efter att hela publiken vrålat unisont vaknade de.
De tuffaste i mästarklassen drar visst i handbromsen i uppåt 200 blås.
Det är sådant som ger hår på bröstet och kulor av syrafast rostfritt stål.
"Du må kose deg" hälsade en av funktionärerna. "Kose" är väl inte det första ordet som dyker upp i det här sammanhanget… men det funkar!
Att drifta med fyrhjulsdriven bil ställer högre krav på ingångshastighet och ger helt andra sladdvinklar.
Den här såg jag ju på Elmia i Påskas!
Depåområdet var riktigt stort och här fanns också massor att titta på
Många japanska bilar kör med amerikanska v8-motorer. Här en med dubbelskruvkompressor.
Om en Lancia Delta Integrale och en Toyota Supra går hem från krogen tillsammans kan avkomman bli så här. Den ser lite hyperaktiv ut.
Denna hade motor både fram och bak. Separata transmissioner också. Intressant.
Bevis på att norrmän ÄR rika…
…är att de bygger krockbarriärer av sprillans nya däck!
Bättre då att använda däcken tills de är helt slut.
På vägen hem möttes vi av denna sorgliga syn.
En Belgare på väg till Street Rod Nats i Arvika hade tappat sin nyrenoverade Willerby husvagn, och här stod han mitt i de Värmländska skogarna och blev myggbilen medan han, via sitt belgiska försäkringsbolag, försökte få fram en bärgare till en väg som inte ens lokalbefolkningen visste namn eller nummer på. Tröstlöst.
Orsaken till olyckan verkade vara att centrum på ena fälgen hade lossnat av materialutmattning. Att svetsarna till draget gick rakt av när hjulet trillade av kan tjäna som varnande exempel. –Välj vad du svetsar i om du har begränsade kunskaper och/eller talang och ta hjälp med resten.
Vagnen skulle visst bli bärgad till Belgien där den skulle renoveras. Igen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar