fredag 12 december 2014

Importera bil från England.

Oktober 2020. Efter Brexit gäller troligtvis inte dessa regler längre.

Augusti 2015. Jag har just fått veta att regler och tillvägagångssätt för bilskatt i England har ändrats sedan detta skrevs. Skatten följer numer ägaren och inte bilen, och för att kunna skatta en bil i England så måste bilen vara försäkrad, och eftersom även försäkringen följer ägaren istället för bilen så måste bilen registreras på den nya ägaren, i England. Så då måste du troligtvis ha ett Engelsk personnummer för att få en försäkring… och så vidare. Ännu ett engelskt moment 22 verkar det.

Jag hade kollat på annonser för Mazda Rx-8'or under en lång tid. När sommaren var som varmast och ljusast bestämde jag mig: Endera åker jag på vinst och förlust, eller också lägger jag ner hela idén. Eftersom jag fortsatte att titta på annonser så fanns det inget att välja på. –Jag köpte en enkel flygbiljett.

De annonssidor som jag har tittat på är: Autotrader.co.uk samt: Pistonheads.com

En annan aspekt med resan var att jag ett och ett halvt år tidigare hade "råkat" köpa en växellåda till min Vauxhall Firenza, i England, och lådan måste hämtas. En utmärkt ursäkt för att köpa en bil och köra hem från England alltså. 
Eller?

Min kompis Jocke och hans flickvän Crazy Caz, som bor i England, hade tid att träffa mig så jag bokade flygbiljett och hyrbil. Tåget tog mig till flygplatsen på onsdag morgon och på eftermiddagen stod jag på Gatwicks flygplats. Biluthyrningen fanns vid "South gate", till vilket det inte fanns några skyltar. Så småningom fick jag reda på att man, allt enligt engelsk logik, skulle följa skyltarna mot "North gate". –Solklart.
På ett och samma ställe samsades alla hyrbilsfirmorna. –Utom "Inter-Rent" den som "mitt" flygbolag rekommenderade, och som jag följdaktligen hade bokat. Den ligger "off premises", hette det, "men det går en skyttelbuss". 
Jag släpade mina väskor i utpekad riktning, och efter många om och men hittade jag busshållplatsen. Nå'n buss såg jag däremot inte till så efter en stunds väntan letade jag igenom hyresavtalet och hittade ett telefonnummer. "Jasså Inter-Rent, nää, de har blivit uppköpta av Europcar, gå dit" hördes det i luren. Mina värkande armar släpade väskorna tillbaka till biluthyrnings-stället och till slut, för det var ett himla krångel, fick jag en bil. Nåja, bil och bil… En Hyundai i10. 
En flång ny tant-bil med två mil på mätaren. 




En halvtimme senare låg min Vauxhall-växellåda i skuffen på hyrbilen. I och för sig tömd. rengjord och emballerad, men det kändes ändå lite kymigt att lägga en gammal växellåda i bagagerummet på en sprillans ny bil. Hyrbilar lever nog ett hårt liv.




En fördel som jag upptäckte med att köra tant-bil i vänstertrafik är att ingen förväntar sig att en Hyundai i10 ska köra annat än… som en kärring. Och eftersom det var premiär för mig att köra på "fel" sida av vägen så passade fordonet bra och alla andra trafikanter var tålmodiga med mig. Faktiskt så tycker jag att engelsmännen är väldigt hänsynsfulla i trafiken även om de generellt sett håller ett högt tempo.


Småvägarna i England är ofta fina, men det verkar vara mycket trafik precis överallt

Nästa dag började i telefonen och en "rutt" planerades. Tre bilar valdes ut, och alla fanns söderut, så jag skulle slippa åka stora omvägar för att se dem. 

Det finns en stor skillnad mellan att köpa bil i England och Sverige. Här hemma frågar man inte på saker som står i annonsen. Det hör till god ton att man har läst och förstått annonsen. I England bör du fråga på allt som du redan har läst, för det stämmer ofta inte.

Bil 1. 
En röd 2004 med 70.080 miles (11.278 mil) på mätaren. Skinnklädsel och stora motorn. Billig, bara 2.150 pund.






En fin bil på det hela taget, med lite rost i bakluckan, men inget alarmerande. Vågar man köpa den första som man tittar på? Vimlar det av fina Rx-8or för inga pengar alls här? Däremot visade det sig att den hade lilla motorn, till skillnad från vad annonsen sade. En onödig åktur till Londons förorter alltså. Nitlott.

En sak som man kan vara beredd på är att du kanske inte tillåts provköra bilen eftersom försäkringar är personliga i England. Försäkringen gäller alltså bara när bilen framförs av ägaren, eller i vissa fall ägarens familj. I sådana fall får man finna sig i att sitta bredvid och "prov-åka".

Bil 2. Metallic mörkgrön (läcker färg) 2004 med bara 58.000 miles (9.280 mil) Lät ju bra. Priset var rekordlåga 1.995 pund. För bra för att vara sant eller ett fynd?






Bilen visade sig vara en sophög. Rost överallt. Alla fälgar var skadade. Jag klev bara ur hyrbilen för att ta bilder till bloggen. Nitlott och klockan var mycket. Bråttom till nästa bil alltså. Trafiken var helt galen, och transporterna tog mycket längre tid än vad jag hade räknat med.

Bil 3. En Blå 2004 med 55.560 miles på mätaren. Stora motorn, Satellitnavigering, skinnklädsel. 2.200 pund som säljaren själv prutade till 2.000 pund på telefonen. 




Väl framme fanns ingen bil där och säljaren svarade inte i telefonen. Senare fick jag veta att han satt fast i trafiken och att mobilen hade dött. Nitlott den dagen i alla fall.

Fredag. 

Bil 3 fanns fortfarande med på listan, men bil 4, en silverfärgad var närmare. Dyrare i och för sig, men det var ju en 2006a vilket innebär farthållare och något mer lull-lull som standard. 73.000 miles (11.748 km) verkade okay. Long MOT (besiktning) och nyservad. På telefon fick jag veta att den var helt rostfri och att fälgarna inte var det minsta kantstötta. "Den bästa jag har sett på flera år" sa säljaren.




Bilen visade sig vara en 2003a utan satellitnavigering, men med skinnklädsel. Den hade gått 77.777 miles, var obesiktigad (fick jag veta efter att jag bestämt mig för att köpa den), oskattad, och hade kondens i motoroljan, så nyservad var den inte heller. En av fälgarna var dessutom ganska kantstött.

Jag prutade hårt (för att vara en svensk) och hotade med att åka och titta på bil 3, även om tiden hade runnit iväg så att jag visste att denna var sista chansen om jag skulle köpa någon bil alls. En oväntad kostnad som tillkom var ett halvt års skatt för 1.850 spänn eftersom bilen var oskattad. 
Ett moment 22 som finns vid bilköp i England är att man inte kan skatta bilen om den inte är försäkrad, och en svensk försäkring duger inte. Du kan heller inte skatta eller försäkra en bil som inte är besiktigad (MOT-ed). För oss slutade det med att säljaren gav oss en "lånebilsförsäkring" så att vi kunde skatta bilen (görs på postkontor), och eftersom det stod i annonsen att bilen skulle ha "Long MOT" så skakade jag inte hand på affären innan bilen var godkänd av besiktningen. (Säljaren fick montera nya torkarblad och en ny droplink medan vi väntade).

Sen körde vi hem bilen till min polare. Under helgen bytte vi olja och filter och tvättade och inspekterade bilen noga. På de engelska papperen (Blanketten heter V5C) finns en del som ska fyllas i vid export. Det är i stort sett bara en papperslapp som man undertecknar och skickar in så att myndigheterna vet att bilen är exporterad. (Om vi nu har fattat rätt, jag och mina engelska vänner). OBS. Man ska inte skicka in alla papper, för utan dessa kan man inte importera bilen till Sverige.


Blanketten V5C. Jag fyllde i den delen som sade "för export".



Nytvättad och med ny olja och filter
Radarn var inställd på RX-8'or så när jag såg denna med en lapp i fönstret blev det tvärnit

Fint skick, bra pris, låga mil, men lilla motorn.


Under söndagen returnerades hyrbilen till hyrbilsfirman (dock på annan ort än där jag hyrde den. 40 pund tillkommer men jag spar i stort sett en hel dags resande så det var värt det) och på måndag morgon kontaktade jag mitt svenska försäkringsbolag som utfärdade en 30-dagars importförsäkring för 1.350 spänn. (Om man lyckas registrera bilen inom trettio dagar så får man tillbaka halva försäkringskostnaden. Kostnaden för försäkringen skiftar mycket från bil till bil. Länsförsäkringar).

Efter 78 mil i hyrbil lär man sig att köra i västertrafik ganska bra.


På tisdag morgon körde jag och Jocke från Oxford till Nürburgring där vi tog varsina två lugna varv. Jodå, vi körde sååå försiktigt med nya bilen.
Ett varv på "ringen" kostar  . 28. Fyra varv kostar €. 100. Det är värt vartenda öre.


England
Frankrike
Belgien
Tyskland
Vackra vägar i området kring Nürburgring
Vid entrén till Nürburgring
Foto: Jochen Van Cauwenberge/Frozenspeed

Det är inte bara i Sverige som vi har knasiga regler. I Frankrike måste alla bilar vara utrustade med alko-mätare, i flertal och med giltig datummärkning. I Spanien måste man ha reflexvästar för alla som färdas i bilen samt två varningstrianglar. I hela Europa får man böter "på plats" för trasiga gödlampor, så det rekommenderas att man har med sig reservlampor (även om man måste ta isär halva bilen för att komma åt dem). Dessutom måste man ha skylt med landsbokstäver på som säger var bilen är registrerad. GB verkade logiskt för oss, men jag hade ju faktiskt anmält den som exporterad…

På onsdagen sov vi länge och sen sträckkörde vi till Dalarna. Vi var framme vid lunch på torsdagen. Bilen drog strax över litern/mil vid motorvägskörning i ca. 130 km/t.

Någonstans i Tyskland
Tyskar kan göra goda frikadell-smörgåsar.

Soluppgång i Jönköping.
Hemma
Man får köra en vecka med bilens engelska registreringsskyltar hemma i Sverige, under förutsättning att bilen är försäkrad (och besiktigad i annat EU-land utgår jag ifrån), så jag passade på att hämta en till växellåda.


Min nya praktiska bildels-hämtnings-bil rymmer såväl växellåda från Chevrolet som bromstrumma från Ford.


Väl hemma kontaktar man Transportstyrelsen för "Ursprungskontroll". Man fyller i en blankett och skickar in tillsammans med kvitto på bilen och bilens engelska papper som ska vara i original, inte kopior. Det är viktigt att man skickar papperen i rekommenderat brev eftersom bilen i princip blir värdelös om papperen försvinner i posthanteringen. Det vore trist.

21-07-2014
OBS: Skattereglerna har ändrats sedan detta skrevs. Nu följer skatten inte bilen längre, utan man måste själv skatta bilen innan man får köra med den i England. 

Skickar in skatte "disken" till engelska myndigheter (ett runt papper som ska fästas innanför vindrutan) för att få tillbaka 5 av 6 månaders skatt. Dessutom fyller jag i en massa blanketter som jag laddar ner från nätet. Så här säger DVLA att man ska göra:

"If the vehicle has been exported, you must notify DVLA of what is happening to the vehicle, as failure to do so will result in your application being rejected.  If this notification has not already been sent to DVLA you will need to fill in the relevant section of the Registration Certificate V5C with the changes and submit with your refund application.  If you do not have the V5C, you will need to include a signed letter with your refund application.


If you are in possession of the tax disc and meet the criteria you will need to fill in a V14 Application for a refund of vehicle tax and attach the tax disc to the form.  The V14 is available to download from www.gov.uk/apply-for-tax-disc-refund-form-v14 any vehicle tax disc issuing Post Office® or DVLA Swansea.

If your application is successful you will receive a refund for each full month still to run on the tax disc and this should be received within 6 weeks.  Please note, if you bought a six month tax disc you would have paid an extra 10% surcharge, which is not refunded."

22-07-2014
Idag kom det ett brev från hyrbilsfirman (Inter rent/Europcar) där de kräver 250 pund till (+skatt = nästan 3.500 spänn), för att jag lämnade bilen på annat ställe än där jag hämtade den, något som jag redan har betalat 40 pund för. (Skatt tillkom på den summan också så det tillägget hamnade på nära 600 spänn). Tur att jag har fått priset 40 pund skriftligt via ett mail som jag hade sparat. Kvällen går åt med att skriva brev och dra kopior.

24-07-2014
Inbetalningskort för ursprungskontroll kom idag. 700 spänn till + 450 för tillfällig registrering. Tillfällig registrering är inget som man behöver, men jag vill köra med bilen innan jag registreringsbesiktigar den, och eftersom vi är mitt i semestertider och min bruksbil pajade så valde jag att lyxa till det med en tillfällig registrering.

30-07-2014
Idag kom det ett brev från Transportstyrelen. "Ansökan om tillfällig registrering är inte komplett". Den tillfälliga 30-dagars trafikförsäkring som Transportstyrelsen kräver för att bilen ska beviljas tillfällig registrering är tydligen inte samma som den tillfälliga 30 dagars importförsäkring som jag redan har på bilen. Dalarnas försäkringsbolag var som vanligt hjälpsamma och förklarade hur jag ska göra, samt faxade in bevis på den nya försäkringen (som ska betalas i förskott) till Transportstyrelsen.

04-08-2014
Den tillfälliga försäkringen kostar 1.500 spänn för tre månader, men jag fick tillgodoräkna 200.- från den förra försäkringen. 

18-08-2014
Ser på mitt kontoutdrag att hyrbilsfirman Inter Rent/Europcar har dragit den depositionsavgift som jag var tvungen att erlägga när jag hyrde Hyundaien. 2.981,60
Jag kommer att bli tvungen att skriva ännu fler brev verkar det som.

23-08-2014
Det har gått en månad sedan jag framförde klagomål till Inter Rent/Europcar angående deras dubbeldebitering av hyrbilen, utan att jag har hört något från dem, så jag skriver brev till Norwegian airlines och Car Trawler –de bolag som förmedlade kontakten till hyrbilsfirman. Jag drar kopior på hela konversationen och skickar med post, med hopp om att någon ska kunna påverka hyrbilsfirman att betala tillbaka min depositionsavgift.

Efter en vecka ber Car Trawler om fler uppgifter och kopior på ditt och datt. Det blir ännu mer jobb med att skaffa papper, scanna och ladda upp till deras server.

13-09-2014
Car Trawler kontaktar mig och säger sig ha fördjupat sig i mitt ärende och påstår att jag bör betala fakturan på 3.476 kronor till Inter Rent/Europcar. Nu har bilhyran stigit från billiga: 744 spänn för fyra dagar till 7.797,90! Nästan åtta tusen spänn. Jag vet inte vart jag ska vända mig nu. Det här äventyret börjar bli lite dyrt… En sak är helt klar: Jag har fått en skriftlig prisuppgift på 40 pund. De har dragit depositionsavgiften. Jag tänker definitivt inte betala mer till dem.


18-9-2014
Nedanstående gäller inte längre. Skattereglerna har ändrats.
Får ett svar från DVLA. För att få tillbaka pengarna för skatten måste man vara registrerad ägare till bilen. Det är jag inte. Utom i Sverige. För att bli registrerad ägare till bilen måste man registrera den i sitt namn i England, innan man exporterar den, något som tar tid. (Ett par veckor säger mina engelska kompisar). Då har jag alltså betalat ett halvårs vägskatt för att få köra en förmiddag med bilen i England. Nu steg kostnaden för bilen med 1.800 spänn.

Brevet är förresten daterat den 22.a Augusti, en månad efter att jag skickade mitt brev till dem, men i adressen saknas både postnummer och land, så det tog ytterligare en månad för brevet att komma fram. Tack till posten som trots allt hittade rätt adress.


02-10-2014
Snackade med en kollega som varit i Italien i somras. Han sa att han hade hyrt en bil från Europcar och de hade debiterat honom en massa tilläggsavgifter på runt tre tusen spänn. Det verkar som om de har satt detta i system –Eller har vi bara haft lika mycket otur?

Senare på kvällen gör jag en "kreditkortsreklamation" till banken. Jag har fått tips om att banken kan återta felaktigt debiterade avgifter, så jag sätter mig och försöker få in en heltäckande redogörelse på de tusen tecken som jag har till mitt förfogande. När jag är nästan klar blir jag utloggad ur tjänsten. Sedan är det för sent för att fortsätta. Fan. Ska allt som rör detta bara fortsätta att jävlas?

07-10-2014
Har fyllt i "kreditkortsreklamation" till banken tre gånger till. Blev utloggad igen och nästa gång som jag försökte gick det inte att bifoga filer. Jag har väl troligtvis för gammal dator. På fjärde försöket fick jag i alla fall iväg en reklamation även om alla bilagor fattas.
Efter några dagar fick jag tag på en e-mailadress dit jag kunde skicka bilagorrna. Nu får vi se vad som händer.

22-10-2014
Har monterat bort strålkastarna från bilen. Det var ett ganska rättframt jobb. Nu ska de bara tas isär och modifieras för högertrafik.

03-11-2014
Har påmint banken om min existens. De lovar att återkomma under dagen.

07-11-2014
Banken ringde och bad om fler kopior. 

09-11-2014
Jag skriver mail och scannar papper till banken istället för att vara i garaget och montera strålkastare för högertrafik på Mazdan. (Länk till hur man modifierar xenon-strålkastare från vänster till högertarfik: 
http://fredagsbilen.blogspot.se/2015/03/modifiera-stralkastare-rx-8.html)

15-11-2014
Får ett brev från Norwegian där de beklagar mitt problem med hyrbilsfirman och berättar vad som står att läsa på deras hemsida. De kunde lika gärna ha uttryckt sig i klartext: "Vi skiter väl i dina problem". Föga förvånande egentligen. Det tog dem dessutom nästan ett kvartal att svara på mitt brev. Imponerande kundservice.

16-11-2014
Får lite tid över och monterar strålkastarna. Byter också ut det andra stabiliseringsstaget som jag fått från J-spec i Karlstad för 350 spänn. Utmärkt service och bra pris.




21-11-2014
Registreringsbesiktning i Falun. Jag får hjälp av en trevlig och kunnig besiktningsman. Jag väntar två timmar efter registreringsbesiktningen och får bilen funktionsbesiktigad samma dag. (Funktionsbesiktning = vanlig besiktning). Nu är det bara att vänta på nummerskyltarna.




24-11-2014
Påminner banken om mitt ärende.

27-11-2014
Nummerplåtarna kommer med posten. Paketet innehåller en trevlig överraskning i form av en liten nummerskylt att sätta fram på bilen. Vid registreringsbesiktningen bad jag om att få en liten nummerskylt. Besiktningsmannen kan ansöka om särskilda skyltar i samband med att han lägger in all data om bilen. Transportstyrelsen jämför sedan om det finns andra bilar liknande min som har fått en liten skylt. Huruvida besiktningsmannen har något att säga till om vet jag inte, men som skäl anförde jag att skylten monteras mitt i grillen (jag lät alltså påskina att motorns kylning blir lidande och att mitt önskemål om liten nummerskylt var praktiskt och inte estetiskt).




28-11-2014
Swedbank har utrett min kortreklamation angående Interrent/Europcar, och banken står på min sida, så de kommer att återta de 2.981,60 som hyrbilsfirman behöll. Tjohoo! Nu blir det en segerbira eftersom det är fredag och allt!

----------------------

Kostnader.

Flygbiljett: 549.-
Tågbiljett: 365.-
Hyrbil. 4 dagar/120 miles per dag. 744.-
Självriskeliminering hyrbil: 276.-
Depositionsavgift (som Europcar behöll). 2.981,60

09-07-2014
Karta £ 9,90. sek. 117,22
Mat och boende £ 11. sek. 130,24

10-07-2014
Mat och boende £ 36. sek. 426,24

11-07-2014
Mat. £ 8. sek. 94,72
Bilköp. xxx
Svensk försäkring. sek. 1.350.-

12-07-2014
Engelsk Trafikskatt. £156. sek 1.849.-
Bensin. £42,54 sek. 504,18
Vatten £ 3. sek. 35,52

13-07-2014
Bensin Hyrbil. £14.13 sek. 167,50
Mat och boende. £ 19,95 sek. 236,42
Olja och filter. £34,98 sek. 414,63
Mat och boende £ 10. sek. 118,40
Avgift för att lämna hyrbilen på annan ort än vad man hämtade upp den. sek. 596,30

14-07-2014
Mat och boende. £ 16. sek. 189,44
Bensin. £61,74. sek. 731,76
Bensin. £25,09 sek 297,14
Pumpa däck £ 0,50. sek. 5,92

15-07-2014
Färja. £40 sek. 473,60
Fika. £ 5,20. sek. 61,50
Bensin. Eur 66,33 sek. 627,06
Bensin. Eur. 81,72. sek. 771,16
Mat. Eur. 23,90. sek. 225,52
Boende och frukost. Eur. 30. sek. 283,08
Vatten Eur. 2,50. sek. 23,59

16-04-2014
Bensin. Eur. 67,29 sek. 633,39
Bensin. Eur. 79,01 sek. 745,60

17-07-2014
Storebælt. sek. 296,19
Öresundsbron. sek 435.-
Bensin. sek. 718,37
Kaffe och bulle x 2. sek 55.-
Bensin. sek. 637,10

21-07-2014
Ursprungskontroll. Rek. Brev. sek. 77.-
Porto DVLA: sek 28.-
Porto Interrent: sek 28.-

24-07-2014
Ursprungskontroll. Sek 700.-
Tillfällig registrering. Sek 450.-


04-08-2014
Tillfällig försäkring. 1.500.- (minus 200)

Droplink. 350.-
Butylgummimassa 100.-
Glödlampor. 35.-
Maskeringstape. 19.-
Skruvar. 65.-
Skruvar. 30.-
Brickor. 15.-

21-11-2014
Registreringsbesiktning 1.630.-
Funktionsbesiktning 390.-
Bensin 155.-

28-11-2014
Återbetalning: 2.981,60

Summa, omkostnader för import av Mazda Rx-8: 20.556,79

Puh. Detta blev dyrare än vad jag hade räknat med. 
Man kan helt säkert göra detta billigare, men som ni kan se så ingår det inga extravaganser, och jag har bott hos kompisar när jag har haft möjlighet. Alla kostnader har redovisats, några av vilka jag helt klart skulle ha haft även om jag hade stannat hemma; man måste ju äta liksom…

Priset för bilen är inte heller redovisat. Detta på grund av "troll" som finns både på internet och i verkliga livet. De flesta är bara nyfikna och intresserade, men vissa tycks tycka att jag har gjort en bra affär och blir avundsjuka, medan andra gör sitt bästa för att låta mig förstå att jag har gjort en dålig affär och att jag är generellt puckad. Två saker som är säkra är att jag skulle ha tjänat en bättre timlön om jag hade tillbringat alla dessa timmar på mitt vanliga jobb, men jag hade å andra sidan inte upplevt och lärt mig lika mycket.

Vill du själv importera en bil från England? Vill du ha strapatser och äventyr? Egna erfarenheter? –Kör hårt i så fall. Vill du bara ha en Rx-8? Köp i så fall en som redan finns i Sverige. Det är värt att betala lite mer och få en bil som man kan sätta sig i och köra med direkt.

Kommer jag att göra om detta? Tja; kanske. När jag precis hade kommit hem tänkte jag: "Aldrig mer". Nu har jag däremot börjat titta på annonser igen, och eftersom jag redan har gjort detta en gång så känns det inte lika skrämmande längre. Kanske är det helt enkelt så att man aldrig lär sig…

8 kommentarer:

  1. Väldigt väldigt läsvärt. Tack! /m

    SvaraRadera
  2. Intressant läsande. har i tankarna på bilköpande i europa(Tyskland,England) inom detta år!

    SvaraRadera
  3. Tack.. mycket intressant läsning. Är nämligen på väg till GB för att köpa en Londontaxi :)

    SvaraRadera
  4. Väldigt givande (och underhållande) läsning :) /C

    SvaraRadera
  5. Hej Atom
    skickade du in anmälan om export till DMV medans du var i UK samt Enbart den delen...?
    För länge sedan köptes en fordon i UK och enligt Englands Reg bevis text "on köparen är inte bosatt i England skall hela beviset skickas till DMV för anmälan om Export. Då får man i retur en "certificate of permanent export" vilet inte gäller i Sverige,men i Latvia... om man reggar fordonet som turist 6 månader och med den nya Reg. beviset kan man importera fordonet sedan till Sverige (kostnad båtresan med fordonet 10K)

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. Hej, har letat i en vecka efter en husvagn som ska köras in i vanlig garage alltså inte högre än 2,2 m och inte längre än 5 m i England har de gott om det för billigt pris, men efter att jag läste allt som ni har gått genom så slutade jag direkt med tanken att åka och köpa husvagnen i England.
    Jag är glad att jag hittade din sida och är oerhört tacksam stort tack för att ni har lagt allt tid på att skriva och dela med andra din upplevelse. Mvh Haure

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Jag beklagar att du inte ger dig ut på ett äventyr, men är ändå lite glad att jag har kunnat ge dig information som du har kunnat använda. Nu har vi ju dessutom Brexit som ställer till det och man har ingen aning om vilka regler som gäller vid import just nu.

      Radera