Konceptbilar är kul. Här har formgivare eller designteam fått möjligheten att utveckla ett läckert designförslag som ska mäta publikens intresse för en speciell biltyp, eller modell. Om testet faller väl ut så produceras bilen. Problemet är att i händelse av produktion kommer tekniker och andra praktiskt lagda individer att börja lägga sig i. –Vi måste höja bilen så att den blir mer praktisk; och taket är på tok för lågt, någon kan ju slå i huvudet säger de förnuftigt. –Om vi använder mindre hjul så blir det billigare. "Krocksäkerhet" ropar någon glädjedödare, och vips så har någon annan lagt till 35 cm kaross framför framhjulen. –Det syns ju ändå inte i försäljningsmaterialet om vi fotar bilen med vidvinkelobjektiv från kort avstånd. "Om vi förlänger taket så får en längre person plats i baksätet" hojtar någon som vill ha chefens uppmärksamhet. Varför är den blå? säger någon annan som också vill bestämma lite, –för design är ju så kul att alla vill vara delaktiga.
Vid det här laget är designteamet inne på sitt tredje kollektiva självmordsförsök.
El Gato – Katten på spanska, var en Mercury Cougar konceptbil från 1970. Jag såg den nyligen på bild för första gången, vilket är märkligt eftersom jag formligen älskar koncept där formgivare fått utrymme att rita på hela papperet.
Håll till godo med en tuff misse från Ford.
Kolla! Tanklocket sticker ut genom baklyset! –Underbart.
Choppad och med vindrutan lutad. Fastback-tak från Mustang säger en annan källa.
Fartränderna formligen sugs in i scoopet.
Ford hade för vana att skrota sina konceptbilar efter en kort karriär på utställningar. Synd. Denna är ju jätteball! En källa på internet hävdar att bilen inte byggdes av Ford själva utan av Barris customshop.
Ja, den var ju faktiskt läcker! Verkligen snygga former!
SvaraRadera