torsdag 10 mars 2011

Grand National Roadster Show.

Smaka på det. Grand. National. Roadster. Show.
Jag har läst om den utställningen i de gamla Hot Rod -tidningarna, men trodde kanske inte att jag skulle åka runt halva jorden för att gå på en bilutställning. Jag är väl helt enkelt typen som hellre ser bilarna köra än att bara stå inomhus. I slutet av januari var jag i alla fall i Pomona i Kalifornien och stod utanför NHRA-museet som bildar en av ingångarna till GNRS.


Grand National Roadster Show är stort. Man kan säkert springa igenom alltihop på en dag, men efter fyra dagar såg jag fortfarande bilar som jag inte lagt märke till tidigare.


Det som gjorde störst intryck på mig var dock utan tvekan byggnad 9 med sin utställning "Customs then and now". 80 av de häftigaste custom-bilarna genom historien. 


Att gå igenom den hallen var som att lägga ut alla pappas gamla HotRod-tidningar och sen promenera igenom dem. Helt otroligt.


Håll till godo!


Kopparfärgat är populärt

T-Bird Custom.

The Aztec. Började som en -55a Cheva!

En -51a Cheva

Även i detta sällskap så fann jag mig själv stående framför Mark Mortons -54a Mercury åtskilliga gånger. En enormt elegant bil!

Mysterion. En klon av Ed Roths skapelse med dubbla motorer.
Passande namn förresten.

-58 Chevrolet med 409 och kompressor.

The Blue Danube

Tro det eller ej: -39 Ford coupé

Hemglassbilen i Dan Woods tappning.

The Polynesian. En -52 Oldsmobile om jag inte missminner mig.
Detta var dock en klon.

-40 Mercury gör sig fantastiskt bra som custom.

Dave Cunnighams gamla 40'a Ford

Stjärnstoft! En till 40'a Mercury i samma anda som Jim Matrangas odödliga custom.

Clark Gable hade en del schyssta åk. Denna Cadillac till exempel. En magnifik vagn!

Jimmie Vaughan vet hur man får till en custom! Denna -54 Ford till exempel.

Trevlig helg!

3 kommentarer:

  1. Nu, precis nu blev det en trevlig helg! Tackar! / m

    SvaraRadera
  2. Hupp! Reflektionen av en Ranchero i den 40'a Mercuryn.

    SvaraRadera
  3. Ooooo... vackert, vackert!

    SvaraRadera